Veelgestelde vragen

We proberen zo duidelijk en volledig mogelijk te zijn in onze dienstverlening. Toch kunnen wij ons voorstellen dat je vragen hebt over bepaalde zaken. Hieronder vind je antwoorden op veelvoorkomende vragen. Mocht de vraag die je hebt niet beantwoord zijn door onderstaande lijst neem dan gerust contact met ons op.

  • Waarom ontvang ik deze factuur?

    Je ontvangt deze factuur voor de geleverde GGZ zorg. Je zorgverlener heeft ervoor gekozen om de factuur naar je op te laten sturen door Axians. Klik hier om naar contactformulier te gaan

  • Wat betekenen de begrippen op de factuur?

    De factuur bevat declaratiegegevens op basis van basis GGZ of gespecialiseerde GGZ geleverde zorg in het kader van het Zorgprestatiemodel.

    • AGB-Praktijkcode / Behandelaar: Deze codes zijn opgenomen in een database waarin Nederlandse zorgverleners zijn geregistreerd. Deze codes bevatten ook gegevens die van belang zijn voor het proces van communicatie en declaratie tussen je zorgverlener en zorgverzekeraar.
    • Prestatie: Hier wordt de prestatie beschreven die aan je geleverd is met de bijbehorende code. Aan deze code is het bedrag van de aan jou geleverde zorg gekoppeld. De prestatiecode is belangrijk voor je zorgverzekeraar om de vergoeding te bepalen. In verband met jouw privacy staat er geen nauwkeurige omschrijving van de behandeling op de factuur.
    • Uitvoerder: Dit betreft de zorgverlener die de behandeling heeft uitgevoerd. Hier zal de AGB-code of de beroepscode van de zorgverlener vermeld staan.
    • Bedrag: Dit is het tarief dat behoort bij de geleverde prestatie voor de door jou geleverde zorg. De tarieven stelt de Nederlandse Zorgautoriteit vast en worden door gepubliceerd op de website: www.nza.nl.
  • Wat is de rol van Axians?

    Axians verzorgt de facturering en inning voor je zorgverlener. Axians stelt op basis van de gegevens die je zorgverlener registreert de factuur op. De betaling voldoe je niet aan Axians, maar rechtstreeks aan je zorgverlener. De naam van je zorgverlener kun je vinden op de voorzijde van de factuur. In veel gevallen zal de factuur geheel of gedeeltelijk door je zorgverzekeraar worden vergoed. Wij adviseren je dan ook om na het voldoen van deze factuur, de factuur ter declaratie aan te bieden aan je zorgverzekeraar.

  • Komt mijn factuur voor vergoeding in aanmerking?

    De meeste facturen kun je indienen bij je zorgverzekeraar. Afhankelijk van je polis vergoedt de zorgverzekeraar aan jou de factuur. Deze betaling dien je vervolgens te voldoen aan je zorgverlener.

  • Ik heb een betalingsherinnering ontvangen, maar ik heb de oorspronkelijke factuur niet meer. Kan ik de factuur ergens opvragen?

    Een betalingsherinnering kun je niet indienen bij je zorgverzekeraar. Je kunt telefonisch of via onderstaand formulier  contact opnemen met ons, wij kunnen je de factuur dan nogmaals per post toesturen. Als je de factuur liever digitaal wilt ontvangen dan kun je terecht bij je zorgverlener.

  • Kan ik ook een betalingsregeling afspreken? Of uitstel van betaling aanvragen?

    Een betalingsregeling kun je niet afspreken met Axians. Wij mogen dit niet voor je zorgverlener bepalen. Voor een betalingsregeling of uitstel van betaling kun je terecht bij je zorgverlener.

  • Ik heb een betalingsherinnering ontvangen, maar ik heb de factuur al voldaan. Wat nu?

    Op de factuur vragen wij om de betaling te voldoen onder vermelding van het factuurnummer. Als je de betaling hebt gedaan zonder factuurnummer bij de overboeking dan kun je via onderstaand formulier contact met ons opnemen of een betaalbewijs per e-mail opsturen. Geef dan op het formulier aan wanneer je de factuur hebt betaald.

  • Zijn er extra kosten verbonden aan een aanmaning?

    Vanuit Axians zijn hier voor jou geen kosten aan verbonden.

  • Er zijn consulten gefactureerd, maar de tijdsaanduiding klopt niet of ik ben op die datum niet bij de praktijk geweest. Wat kan ik hieraan doen?

    Voor (zorg)inhoudelijke vragen over de factuur kun je terecht bij je zorgverlener. Axians kan je daar helaas niet bij helpen.

  • Ik heb twee facturen ontvangen met hetzelfde consult. Welke factuur moet ik betalen?

    Axians werkt met oplopende factuurnummers. Het hoogste factuurnummer is de meest recente factuur. Als je meerdere facturen hebt ontvangen voor hetzelfde consult dan kun je via onderstaand formulier bij Axians een creditfactuur opvragen.

  • Ik ben het niet eens met de factuur of met het bedrag wat ik moet betalen.

    Voor zorginhoudelijke vragen kun je terecht bij je zorgverlener. De tarieven voor de consulten worden landelijk vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

  • Ik heb een factuur op mijn oude adres ontvangen. Kunnen jullie het adres aanpassen?

    Voor het aanpassen van je persoonlijke gegevens kun je terecht bij je zorgverlener. Axians mag deze gegevens niet voor je wijzigen.

  • Ik heb een betalingsherinnering ontvangen, maar ik heb een betalingsregeling of betaalafspraak afgesproken met mijn zorgverlener.

    Als dit voorkomt is de kans groot dat Axians niet op de hoogte is van deze betalingsregeling. Je kunt contact opnemen met je zorgverlener. Deze kan ons vervolgens op de hoogte brengen van de gemaakte afspraken.

  • Ik ben overgestapt naar een andere zorgverzekeraar, bij welke zorgverzekeraar moet ik nu de factuur indienen?

    Uitgangspunt is altijd de begindatum van de prestatie, je kunt de factuur declareren bij de zorgverzekeraar waar je op de dag van het consult verzekerd was.

  • Waar kan ik terecht voor meer informatie?

    • Vragen over vergoedingen: Neem contact op met je zorgverzekeraar.
    • Vragen over tarieven: Ga naar de website van de Nederlandse Zorgautoriteit, www.nza.nl.
    • Vragen over de factuur: Voor inhoudelijke vragen en/of betalingsafspraken kun je contact opnemen met je zorgverlener

Je kunt ook telefonisch contact met ons opnemen via: 088 – 597 59 89. Ons team is iedere werkdag van 09:00 uur tot 12:00 uur bereikbaar. Je kunt ons uiteraard ook een mail sturen via : zorg-ggz.hc.nl@axians.com

 

zorg ggz

Hoe kunnen we je helpen?