Om toegang te krijgen tot een snelle, betaalbare internetverbinding bundelden een aantal Haagse scholen hun krachten. Na een inventarisatie bleek er voldoende animo voor de ontwikkeling van een eigen glasvezelnetwerk dat in 2005 live ging. Inmiddels voorziet de Stichting GlasLokaal ruim 300 klanten in de publieke sector van snel breedbandinternet via een eigen hoogwaardig glasvezelnetwerk. Naast scholen in het basis, voortgezet, middelbaar en hoger onderwijs, gebruiken ook culturele instellingen, zorginstellingen in en om Den Haag en het Hoogheemraadschap van Delfland het netwerk. Bovendien biedt de stichting klanten aanvullende diensten, zoals internettoegang, servergebruik en IP-telefonie. Sinds de meest recente vernieuwing van het netwerk heeft de stichting het beheer en onderhoud van alle actieve netwerkcomponenten uitbesteed aan Axians.

Peter Molenaar, CIO van de Stichting GlasLokaal: “Scholen willen de potentie van het internet en multimedia-toepassingen ten volle benutten voor hun onderwijsprogramma. Glasvezel draagt daar zeker aan bij omdat scholen via ons netwerk verzekerd zijn van voldoende bandbreedte voor snelle toegang tot internet en applicaties. Tegelijkertijd waren, en zijn, de budgetten in de publieke sector beperkt.” Daarom besloot een aantal scholen zelf een netwerk te bouwen. “Het eerste netwerk dat in 2005 live ging, was ruim bemeten. Toch kwamen rond 2010 de grenzen van ons netwerk in zicht. We ondersteunden meer klanten, maar ook de vraag om extra snelheid en capaciteit bleef toenemen. Daarom is het netwerk toen vernieuwd en uitgebreid. De knooppunten zijn vervangen en de architectuur is aangepast. Daarmee zijn onze klanten ook de komende jaren verzekerd van een hoog-beschikbaar netwerk met voldoende groeicapaciteit.”

Scholen willen de potentie van het internet en multimedia-toepassingen ten volle benutten voor hun onderwijsprogramma. Glasvezel draagt daar zeker aan bij omdat scholen via ons netwerk verzekerd zijn van voldoende bandbreedte voor snelle toegang tot internet en applicaties. Tegelijkertijd waren, en zijn, de budgetten in de publieke sector beperkt.

Peter Molenaar

CIO Stichting GlasLokaal

Geen downtime

Het beheer en onderhoud van de actieve componenten had Stichting GlasLokaal al vanaf het begin uitbesteed aan een externe partner. Ook voor het vernieuwde netwerk werd een Europese aanbesteding uitgeschreven. Molenaar: “We zochten een partij die in staat was om de beschikbaarheid van het netwerk voor onze klanten te garanderen. Internet is momenteel onmisbaar in het onderwijs en die afhankelijkheid zal alleen maar toenemen. Als de verbinding hapert, hebben duizenden kinderen daar last van. Bovendien werken we ook voor ziekenhuizen waarvoor downtime onacceptabel is.”

24/7 monitoring

Bij de aanbesteding bleek Axians als zelfstandig leverancier de beste beheerpartner. “Axians voldeed aan onze wensen. Zij beschikken aantoonbaar over de kennis, ervaring en organisatie om de beschikbaarheid van ons netwerk te optimaliseren. En doen dat tegen een aantrekkelijk prijsniveau. Zij leveren de netwerkcomponenten. Verder is Axians verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de actieve netwerkcomponenten, zoals routers en switches. Deze afspraken zijn ondergebracht in een managed services-overeenkomst. Vanuit hun Network Operations Center worden deze elementen 24/7 gemonitord. Ook upgrades worden centraal geregeld. Indien nodig verhelpen ze storingen op basis van de serviceafspraken. We ontvangen regelmatig rapportages over de prestaties van het netwerk en als er structurele aandachtspunten zijn, komen deze aan de orde in ons periodieke overleg. Soms leidt dat ook tot changes, die Axians voorbereidt, inplant en uitvoert.”

We zochten een partij die in staat was om de beschikbaarheid van het netwerk voor onze klanten te garanderen. Internet is momenteel onmisbaar in het onderwijs en die afhankelijkheid zal alleen maar toenemen. Als de verbinding hapert, hebben duizenden kinderen daar last van. Bovendien werken we ook voor ziekenhuizen waarvoor downtime onacceptabel is.

Peter Molenaar

CIO Stichting GlasLokaal

Praktische ondersteuning

Axians vervult ook de helpdeskfunctie voor Stichting GlasLokaal. “Dat is een belangrijke taak omdat de ICT-kennis van onze klanten sterk varieert. Het is prettig en noodzakelijk voor onze klanten als vragen adequaat worden opgepakt en opgelost. Ook als we nieuwe klanten verwelkomen, is Axians daar nauw bij betrokken. Naast het leveren van de hardware biedt Axians onze klanten praktische ondersteuning. Na de inventarisatie van de eisen en wensen gaan ze bijvoorbeeld naar de klantlocaties om daar alles te installeren en in te regelen. Dat gebeurt ook bij aanpassingen of vervanging van apparatuur. Extra voordeel is dat alles goed gedocumenteerd gebeurd, waardoor we altijd een goed beeld hebben van de configuraties bij klanten. Daardoor worden eventuele problemen altijd snel verholpen.”

Op de groei

Molenaar zegt tot slot: “Stichting GlasLokaal biedt scholen en andere publieke organisaties laagdrempelig toegang tot alle mogelijkheden die een glasvezelnetwerk biedt. Dat leveren we tegen een aantrekkelijk kosten-niveau en zonder dat zij zich bezig hoeven te houden met de technische aspecten. In dat proces speelt Axians een sleutelrol. We beschikken nu over een netwerk waarmee we qua capaciteit en hoeveelheid klanten nog flink kunnen groeien, zonder dat dit effect heeft op de beschikbaarheid.”

Contact

Meer weten? Neem dan gerust contact met ons op via communicatie.cs.nl@axians.com. We helpen je graag verder!