Landal GreenParks is de bekende Nederlandse verhuurder van bungalows, zowel in Nederland als in acht andere Europese landen. Eén van de kwaliteiten van Landal is, dat de huurders (gasten) bij boeking direct de beste huurprijs te zien krijgen. Dit in tegenstelling tot veel andere verhuurders waar je bijvoorbeeld eerst een zandlopertje te zien krijgt.

Die beste prijs is onder meer gebaseerd op vraag en aanbod, locatie, kwaliteit en capaciteit van de bungalows en het seizoen. Elke nacht worden prijzen en beschikbaarheid klaargezet, zodat deze ingeladen kunnen worden op de website. Potentiële gasten zien de volgende dag op de website heel eenvoudig welke prijs er aan welke vakantiewoning en periode hangt.

Vijftien uur

“Dat prijsberekensysteem was een robuust maar verouderd systeem“, vertelt Marijn Gommans, manager Revenue Management bij Landal GreenParks. “De oude technologie was betrouwbaar, alleen niet schaalbaar voor de toekomst. In de loop der tijd is er veel aan gesleuteld, ook omdat we steeds meer extra’s willen bieden. Bezoekers van onze site krijgen de prijs te zien per week, midweek, weekeinde en meerdere weken. De uitbreidingen in aantal parken, maar ook in aanbiedingen, maakten het systeem steeds trager. Op enig moment had het vijftien uur nodig om tot resultaten te komen. Dat is veel langer dan een nacht en daardoor liepen we het risico niet langer actueel te zijn.“

Uitbreiding

Niet alleen wilde Landal de gast meer keuze in periodes geven, er was ook behoefte aan uitbreiding met parken in landen met een andere munteenheid. Landal GreenParks breidde de afgelopen jaren het werkgebied uit met parken in Denemarken (vijf) en het Verenigd Koninkrijk (vier). Het oude systeem kon echter niet werken met de Deense kronen en Britse ponden.

Complex

Kortom, de vraag was hoe Landal GreenParks zijn service toekomstbestendig op het hoge niveau kon houden met alle gewenste opties. Gommans: “Die vraag hebben we Axians voorgelegd. Axians is een van onze vaste technische leveranciers en zij hebben een goed idee van onze werkzaamheden.“ De opdracht was complex, daar was iedereen het over eens. De vele aanpassingen aan het prijsberekensysteem, dat geheel uit maatwerk bestond, verhinderden een eenvoudige overstap naar een nieuw systeem. “Bovendien wilden we tegelijkertijd een verbeterslag maken door waar mogelijk het systeem te vereenvoudigen.“

Proof of concept

Jacob Hoeflaken, business analist bij Axians, stelde voor een proof of concept uit te voeren met Apache Spark, een platform voor het parallel verwerken van grote hoeveelheden data. Deze technologie zou uitstekend aan de eisen en wensen van Landal GreenParks kunnen voldoen. Alleen, Axians had nog geen directe ervaring met Apache Spark. Omdat Axians ervan overtuigd was dat dit dé oplossing voor een kortere doorlooptijd van prijsberekeningen zou zijn, wilde het investeren in een proof of concept. En speciaal hiervoor trok Axians een medewerker aan met ruime ervaring in werken met Apache Spark.

Snel en soepel

De proof of concept verliep inderdaad naar wens en voldeed aan de eisen. Landal GreenParks gaf groenlicht. Er kwam een projectteam bestaande uit IT- en marketingmedewerkers van Landal GreenParks en medewerkers van Axians. De verantwoordelijkheid voor de juiste oplossing – binnen vooraf opgestelde kaders en budget – lag bij dit team. Om het proces soepel te laten verlopen, besloten de Axiansmedewerkers een à twee dagen per week op het kantoor van Landal GreenParks te werken. “We hadden een dagelijkse scrum stand-up

Opschalen, nu en in de toekomst, is voor dit systeem geen enkel probleem meer

Marijn Gommans

Landal GreenParks

en gingen direct erna aan de slag“, vertelt Gommans. “Iedereen was enorm gefocust en de samenwerking was echt goed. Omdat Axians-medewerkers geregeld ook fysiek aanwezig waren, verliep het proces heel snel en veel beter dan per e-mail of telefoon. Zo moesten we oude informatie vergelijken met de nieuwe opzet. Verschillen tussen beide legden we direct voor aan Axiansmedewerkers die het meteen oppakten.“

Vijftien minuten

Axians leverde het nieuwe systeem op binnen de gestelde kaders en binnen het budget. Het nieuwe prijsberekensysteem heeft maximaal vijftien minuten nodig om zijn werk te doen. “Dat is natuurlijk een wereld van verschil met de vijftien uur die er eerst voor stonden. Daarnaast was het oude proces eigenlijk niet te voorspellen en was het heel kostbaar als we wilden uitbreiden. Nu is gewoon duidelijk hoe het systeem werkt. Als we willen opschalen is dat geen probleem en de hardware die we ervoor nodig hebben is gewoon standaard, in plaats van maatwerk.“

Toekomstbestendig

Het nieuwe prijsberekensysteem kan zonder problemen de data van nieuwe parken verwerken evenals multi-currency. Inmiddels kan het reserveringssysteem ook Deense valuta aan; de ondersteuning van Britse ponden is voor het prijsberekensysteem een kwestie van het toevoegen van een conversiekoers. Voor het reserveringssysteem vergt dit wel nog aanpassingen. “Ik vond het echt een heel leuk project om aan mee te werken“, blikt Gommans terug. “Het was een half jaar lang stevig aanpakken, met een uiterst geslaagd resultaat waar we toekomstbestendig mee zijn. Zelf ben ik geen IT’er, maar het was interessant om er zo dicht op te zitten en meer van te leren. De combinatie van commercie, IT en Axians in één team werkte heel goed en is zeker aan te bevelen.“

 

Landal GreenParks: Prijsberekeningen geoptimaliseerd van 15 uur naar 15 minuten

Lees hier de volledige referentiecase!

Contact

Heb je een vraag? Wil je met ons van gedachten wisselen? Heb je behoefte aan onafhankelijke experts die je concrete adviezen geven voor jouw specifieke situatie? Aarzel niet en neem contact met ons op!