Beterggz is pionier op het gebied van het online behandelen van complexe psychiatrische aandoeningen. Variërend van alcohol/drankgebruik, anorexia, ADHD, angst- en piekerstoornis, ARFID (eetstoornis) en bipolaire stoornis. Hun GGZ-instelling, met 35 behandelaren, gebruikte aanvankelijk een andere EPD-leverancier, maar dat systeem had te veel functionaliteiten waardoor het gebruik ingewikkeld was voor de behandelaren.
Sinds januari dit jaar maken ze gebruik van Zorg GGZ! In dit klantverhaal lees je over hun ervaringen en over de samenwerking met Axians.
Een stukje achtergrond informatie
Samen met haar behandelaren werkt Beterggz eraan om het leven van cliënten zo snel mogelijk weer op de juiste rit te krijgen. De behandelaren identificeren afwijkingen in de lichamelijke en geestelijke toestand en brengen dit in kaart. Beterggz streeft ernaar om cliënten zo goed mogelijk van deze vervelende klachten te bevrijden. Via (regelmatige) gesprekken met een psychiater, arts of psycholoog, zowel doordeweeks als in de avonden of in het weekend. En dit doen ze op een – voor deze tijd – wel heel toepasselijke manier, namelijk: middels een online call! Het bijzondere aan Beterggz is namelijk dat zij alles volledig online doen. Hun behandelaren zitten dan ook verspreid over het hele land.
De struggles van Beterggz: Hoe ze door slechte registratie inkomsten misliepen
Beterggz werkte eerst met een andere EPD leverancier. Maar het verlangen nam toe om een andere partner zoeken. Het systeem waarmee ze werkten was namelijk behoorlijk technisch, lastig en uitgebreid. Vooral omdat er veel meer functionaliteiten inzaten dan werkelijk nodig was. Dit zorgde ervoor dat de gebruiksvriendelijkheid afnam. En dat terwijl ze eigenlijk een systeem zochten dat iedereen zonder echte technische kennis goed kan gebruiken. Het gevolg was dat de behandelaren slecht begonnen te registreren. En als gevolg van de slechte registratie liepen ze inkomsten mis. Hierdoor waren ze op zoek naar een ECD/EPD dat wel makkelijk in gebruik was, waardoor er weer beter geregistreerd zou gaan worden. Beterggz begon daarom met het zoeken naar een software oplossing die gebruiksvriendelijker is voor behandelaren en een leverancier met een goede supportdesk.
De oplossing
Beterggz had ook gesprekken met enkele andere leveranciers, maar zijn met de softwareoplossing Zorg GGZ van Axians doorgegaan omdat daar voor hun een aantal voordelen aan zat. Het begon allemaal met zoals ze het zelf omschrijven als: ‘’goed contact met de Axians collega’s’’. Vervolgens kregen ze een ruime hoeveelheid demo’s.
Er wordt veel tijd en aandacht geïnvesteerd door Axians om ons zorgvuldig uit te leggen hoe het systeem werkt en wat het allemaal te bieden heeft. En niet alleen vooraf aan de implementatie investeerde Axians veel aandacht en tijd, ook in het proces en vervolgens na implementatie bij het uitleggen van hoe het systeem werkt aan de behandelaren. – Roman van der Boom, lid van raad van bestuur Beterggz
De implementatie
De implementatie van Zorg GGZ bij Beterggz begon medio januari dit jaar. Al konden nieuwe cliënten ook al vanaf december/januari meteen geregistreerd worden in het systeem. De vorige EPD leverancier leverde in januari alle data aan en deze is door Axians direct overgezet in Zorg GGZ. Vervolgens werden de achtergebleven cliënten die nog in het oude systeem zaten ‘verhuisd’ naar het nieuwe systeem. Hier was software voor geschreven en dit proces verliep voorspoedig.
Voor onze administratieve processen was het cruciaal om een systeem te vinden dat efficiëntie biedt, met name bij het uitvoeren van facturatie. We wilden een systeem waarin gebruikers moeiteloos kunnen zien welke taken moeten worden uitgevoerd en waarbij deze taken met minimale inspanning kunnen worden voltooid. – Roman van der Boom, lid van raad van bestuur Beterggz
Zorg GGZ is volledig opgebouwd volgens het ZPM
Professionals in de geestelijke gezondheidszorg of in de forensische zorg hebben sinds 2022 te maken met het zorgprestatiemodel (ZPM). Beterggz heeft onder andere gekozen voor Axians, omdat ze het een voordeel vinden dat Axians Zorg GGZ volledig heeft ontwikkeld volgens het zorgprestatiemodel. Omdat Axians het model al heel snel had geïmplementeerd, is dit volgens Beterggz ook een indicatie van de wijze waarop Axians werkt. Zoals Beterggz het zegt: ‘’Met een vooruitziende blik op wijzigingen die eraan staan te komen, speelt Axians daar meteen op in’’.
Bonus: Cliëntportaal
Het cliëntportaal was voor Beterggz nog een aanleiding om met Zorg GGZ te gaan werken. Het portaal, in combinatie met videoconsulten, stelt behandelaren in staat om eenvoudig nieuwe afspraken in te plannen als videoconsult. En het is voor de behandelaar vanuit het systeem eenvoudig om bij het aanmaken van een nieuwe afspraak, deze in te plannen als een videoconsult. Er zijn meerdere aanbieders die ook een portaal bieden. Maar de motivatie van Beterggz om voor Axians te kiezen, was omdat vanuit Zorg GGZ je makkelijk controle hebt over het cliëntportaal en over hoe het is ingericht.
De voordelen van Axians’ Zorg GGZ voor Beterggz
Hoe makkelijker behandelaren hun administratie uitvoeren, hoe minder weerstand ze daartegen ervaren en hoe consequenter ze het dan zullen doen. Dit is voor Beterggz als instelling erg belangrijk en dankzij het systeem kunnen behandelaren nu makkelijker hun verrichtingen registreren, waardoor een beter inzicht in de registraties en financiën verkregen wordt. Een nauwkeurigere registratie door de behandelaars zorgt ervoor dat de behandelingen correct worden vergoed en dat er geen inkomsten meer worden misgelopen.
Andere voordelen van Zorg GGZ zijn volgens Beterggz:
- Het systeem is eenvoudig en toch zitten alle functionaliteiten erin die je nodig hebt.
- De applicatie geeft behandelaren zoveel mogelijk motivatie om bepaalde verrichtingen te registeren.
- Axians is volgens Beterggz een leverancier met een goede supportdesk. Waar iedereen – of het een administratie medewerker, behandelaar of iemand in de bestuurslaag is – toegang heeft tot een contactpersoon die snel schakelt en antwoord geeft op de vraag.
- Zorg GGZ bespaart tijd voor behandelaren.
- Een behandelaar kan alles in de applicatie doen. Denk aan verslag leggen, de agenda bijhouden en medicatie bijhouden als arts of psychiater. En hierin kun je eenvoudig aantekeningen toevoegen.
- Axians denkt mee aan de ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten. Als Beterggz ergens tegenaan loopt of iets wil ontwikkelen, dan is Axians de beroerdste niet om daarover mee te denken.
Wij waarderen het dat Axians met ons meedenkt en tijd neemt om tot oplossingen te komen. Het streven is niet naar foutloosheid, maar naar partnerschap. Een leverancier onderscheidt zich door hoe ze met deze kwesties omgaat en ze oplost. – Roman van der Boom, lid van raad van bestuur Beterggz
Het streven is niet naar feilloosheid, maar naar partnerschap
Na een conversie zijn er altijd kwesties die aangepast, bijgesteld of veranderd moeten worden. Dat is onvermijdelijk. Zoals Beterggz het zegt: ‘’Het streven is niet naar foutloosheid, maar naar partnerschap. Een leverancier siert zich door hoe ze met deze kwesties omgaat en ze oplost.’’
Beterggz kijkt positief terug op de afgelopen maanden. In eerste instantie was er een klik en inmiddels is er een goede relatie opgebouwd tussen Beterggz en Axians. De behandelaren zijn enthousiast over Zorg GGZ. Want ze hoeven zich niet bezig te houden met ontdekken hoe de applicatie werkt, de applicatie spreekt voor zich, bespaart tijd en maakt het werk zo leuker!
Ben je – net zoals Beterggz ooit ook was – op zoek naar een gebruiksvriendelijker systeem zonder poespas? Een applicatie opgebouwd volgens het ZPM? Een systeem met een cliëntportaal? En een partner waarbij service hoog in het vaandel staat? Neem dan contact met ons op!