De monsternemers van AQUON, specialist op het gebied van watergerelateerd onderzoek, zijn dagelijks op pad om monsters op te nemen van bijvoorbeeld oppervlaktewater, grondwater en afvalwaterzuiveringen. Via Nessie zien de medewerkers welke locaties ze moeten bezoeken en welke metingen zij daar gaan verrichten. De meetresultaten kunnen ze ter plekke invoeren. Axians heeft de mobiele field service-applicatie samen met AQUON ontwikkeld. ‘Met de moderne applicatie kunnen onze medewerkers efficiënt werken. We blijven het product steeds ontwikkelen en verbeteren, zodat we kunnen inspelen op de toekomst.’
Goed water, goed leven. Dat is waar AQUON voor staat. Het bedrijf onderzoekt de waterkwaliteit bij negen waterschappen en hoogheemraadschappen in Midden- en Zuid-Nederland en levert ze informatie en advies. De monsternemers van AQUON spelen hierbij een belangrijke rol. Zij zijn de ogen en oren van de waterschappen in het veld. Zij gaan dagelijks op pad om monsters te nemen van oppervlaktewater, grondwater en afvalwaterzuiveringen. Daarnaast doen zij metingen ter plaatse van het water, zoals de temperatuur, het zuurstofgehalte en de zuurstofgraad.
Legacy vernieuwen
De monsternemers werken al ruim een decennium met Nessie om de metingen van de waterkwaliteit op te slaan. Een jaar geleden is de applicatie vervangen door een compleet nieuw systeem. Hiermee voldoet het weer aan de hedendaagse eisen. AQUON deed een beroep op Axians voor de make-over van het systeem. ‘Het oude Nessie-systeem is ruim tien jaar geleden ontwikkeld door een andere leverancier’, vertelt Michel Albert, assistent-manager team monstername en logistiek bij AQUON. De software was verouderd en het product werd niet meer ondersteund door de leverancier. Dat is niet wenselijk voor een bedrijfskritische applicatie. Reden om Nessie te vernieuwen.
Nieuwe functionaliteiten
Voor het nieuwe systeem stelde AQUON een paar eisen op. ‘De oude app werd niet meer ondersteund. Dit betekent dat we geen aanpassingen konden doen. Ook niet wanneer dit nodig was vanwege nieuwe wet- en regelgeving. De nieuwe applicatie moest ons de mogelijkheid bieden om aanpassingen door te voeren’, legt Michel uit.
Bovendien was er de wens om nieuwe functionaliteiten toe te voegen. ‘Het voormalige systeem kon geen berekeningen maken, foto’s maken of veldwerkverslagen toevoegen. Die taken zijn bij sommige metingen wel nodig’, zegt Michel. Monsternemers moesten voor deze werkzaamheden een beroep doen op andere software, zoals bijvoorbeeld Excel. Dit was niet gekoppeld aan het systeem, waardoor monsternemers de vergaarde data handmatig moesten invoeren en toesturen naar de klant. ‘Dat kostte veel extra tijd en het was bovendien foutgevoelig.’
Mobiele applicatie
Tot slot was het belangrijk dat de applicatie native is gebouwd voor mobiele apparaten. De monsternemers werkten voorheen met een Toughbook-laptop. Dat is een robuust apparaat, maar de mogelijkheden waren beperkt. Zo kunnen er geen foto’s mee worden gemaakt. ‘Tel daarbij op dat deze laptop behoorlijk zwaar en duur is. Een tablet is makkelijker in gebruik en bovendien een stuk goedkoper,’ vertelt Michel.
AQUON benaderde meerdere partijen voor de applicatieontwikkeling. ‘Waarom Axians als winnaar uit de bus kwam? Omdat het bedrijf ons duidelijk kon laten zien wat de mogelijkheden zijn en hoe de applicatie werkt. Dat gaf ons houvast. Bovendien konden zij voldoen aan onze opgestelde requirements.’ Uiteraard speelde prijs ook een rol bij de keuze van een softwareontwikkelaar.
Snelle applicatieontwikkeling
In het voorjaar van 2020 startte Axians met de ontwikkeling van Nessie. Hierbij werd gebruik gemaakt van React Native. Dit is een framework om native mobiele applicaties te schrijven voor zowel Android- als iOS-apparaten. Een paar maanden later werd de nieuwe applicatie opgeleverd en in gebruik genomen.
Nessie is een field service-app. Dit soort apps zijn bedoeld voor medewerkers die op locatie werken. De app toont de monstermeters een lijst van meetpunten die ze op een werkdag moeten bezoeken. Die staan aangegeven op volgorde van bezoek, waarbij de meest optimale route is vastgesteld. Daarnaast staat per locatie aangegeven welke apparatuur ze voor de metingen nodig hebben en welke acties op een locatie nodig zijn. Eenmaal aangekomen op een locatie, toont de applicatie welke metingen gedaan dienen te worden, zodat de monsternemers alle werkzaamheden kunnen uitvoeren. De meetresultaten worden real time ingevoerd en de monsternemers registreren de monsters ter plekke in het systeem. De app beschikt over offlinemogelijkheden, zodat de medewerkers ook zonder internetverbinding toegang hebben tot het systeem. Een ander voordeel van deze offline functionaliteit, is dat er geen gegevens kwijtraken bij een haperende internetverbinding.
Even wennen
‘Onze monsternemers moesten in het begin even wennen’, geeft Michel toe. ‘De applicatie werkt op andere hardware, de look and feel was vernieuwd en de processen waren anders ingericht. Natuurlijk ging dat niet zonder horten of stoten.’ Inmiddels zijn de monsternemers enthousiast over Nessie. Zij ondervinden geen gedoe meer met losse formulieren, extra software of losse apparaten. ‘Alle werkzaamheden voeren ze in één systeem uit. Dat maakt het werk makkelijker en de processen minder foutgevoelig. Een ander groot voordeel is de kostenbesparing. ‘Nu de software draait op een tablet, zijn we aanzienlijk minder kosten kwijt aan de hardware.’
Doorontwikkeling
Michel is zeer tevreden over het eindresultaat. ‘We hebben een mooi product dat werkt en het voldoet aan onze verwachtingen.’ Bovendien is hij zeer te spreken over de werkwijze. ‘Axians stelt zich op als een (ontwikkel)partner. Na de initiële oplevering hebben ze via een aantal upgrades het product nog beter gemaakt. Het is fijn dat we de ruimte krijgen om het product te blijven verbeteren.’ Ook vindt hij dat het contact met de developers goed verloopt. ‘Zij reageren vlot en pakken de werkzaamheden snel op. Op deze manier kunnen we anticiperen op de wensen van nu en bouwen we aan onze toekomst.’
Contact
Wil je meer weten over de mogelijkheden van data driven development bij Axians? Neem gerust contact op met onze expert Leon de Ridder door te mailen naar leon.deridder@axians.com of bel hem op 06 – 52 59 63 74. We helpen je graag!