Axians, het merk van VINCI Energies rondom digitalisering en ICT-dienstverlening, is de komende drie jaar trotse partner van het Rijksmuseum. Samen werken zij aan het verder toegankelijk maken van de collectie voor medewerkers en bezoekers en zorgen ze voor nieuwe ICT-toepassingen voor een nog betere (digitale) beleving, crowd-control, beveiliging en communicatie in het museum.
Het Rijksmuseum wil samen met o.a. Axians de beste (digitale) ervaring creëren voor alle mogelijke bezoekers, op de verschillende locaties en digitaal, daarbij speelt toegankelijkheid een grote rol.
Digitalisering gaat ook over het vergroten van ons bereik en de connectie met ons publiek terwijl we toch een betekenisvolle en artistieke ervaring neerzetten. Dat vraagt om een sterke basis met o.a. Network as a Service van Axians en Cisco. Daarmee versterken we elkaar om deze ambitie te bereiken.
Rob Hendriks
CIO bij Rijksmuseum
Sterke verbinding
Dit begint bij de realisatie van een state-of-the-art IT-infrastructuur in samenwerking met technologie partner Cisco, het digitale fundament voor innovatie in de komende jaren.
We verzorgen, samen met Cisco, voor het Rijksmuseum maximale, flexibele en vooral veilige connectiviteit – voor zowel de medewerkers als de talloze bezoekers – om zowel een authentieke als digitale beleving neer te zetten. Dit doen we alleen met de beste technologie en volledig as a Service.
Tom Greeve
Managing Director bij Axians
Het Rijksmuseum is van en voor iedereen. Het ontvangt jaarlijks 2.7 miljoen bezoekers voor de ruim 8.000 kunstwerken die permanent worden getoond in het museum, waaronder wereldberoemde werken van Rembrandt, Vermeer en Van Gogh. In totaal omvat de collectie ruim 1 miljoen voorwerpen. Dankzij de actieve samenwerking met innovatieve partners geeft het Rijksmuseum toegang tot een wereld aan kunst en geschiedenis die zich zowel fysiek als digitaal ontsluit via bijvoorbeeld Rijksstudio. Dit is een online platform dat bijna 800.000 werken uit de collectie toegankelijk maakt om te ontdekken, verkennen en downloaden.
Samen experimenteren
Het Rijksmuseum geeft bovendien graag de ruimte aan innovatieve ideeën en heeft juist daarom het Rijksmuseum Innovatielab opgezet. Deze bevindt zich in het museum, zodat er echt in de omgeving van medewerkers en bezoekers kan worden geëxperimenteerd. Het Rijksmuseum Innovatielab onderzoekt daarin samen met haar partners nieuwe technologieën, zoals AI en 3D, en op welke wijze deze toe te passen zijn in de digitale transformatie.
Mijn collega’s dragen met hun kennis en expertise actief bij aan de experimenten in het Rijksmuseum Innovatielab. Dit doen ze met passie voor nieuwe technologie, maar ook met een gevoel van trots en bewustzijn van het aanwezige erfgoed. Het is toch geweldig om dit mooie instituut verder te helpen in de digitalisering.
Edwin Kanis
Director Marketing & Innovation
Eén van deze ideeën is om te kijken hoe de enorme hoeveelheid data die er in het gebouw wordt gegenereerd, bijvoorbeeld door het WiFi-netwerk, kan worden ingezet om een echte smart building te maken. Dit kan je doen door te analyseren hoe bezoekers zich bewegen door de zalen. Deze informatie kan vervolgens zorgen voor een nog betere (digitale)beleving, crowd-control, beveiliging en communicatie in het geval van een noodsituatie.
Network as a Service
Network as a Service is een innovatieve dienst van Axians waarmee het al tientallen organisaties ondersteunt in hun digitalisering. Dit is feitelijk een abonnement op innovatie, zo ook voor het Rijksmuseum waarbij deze sterke verbinding zorgt voor een maximale beleving.