Als zorginstelling ben je veel tijd kwijt met het aanleveren van de juiste gegevens aan andere partijen in de zorgketen. Precies om die reden is het Programma Keteninformatie Kwaliteit Verpleeghuiszorg (KIK-V) ontwikkeld, waarmee de uitwisseling van data gestandaardiseerd wordt. Dit maakt de uitwisseling van data eenvoudiger en efficiënter, waardoor je veel onnodige tijd en energie bespaart! Minder administratieve lasten zijn een bijkomend voordeel. Dat heeft de volgende voordelen:

  • Je hoeft niet steeds dezelfde informatie aan te leveren;
  • Continu inzicht in door wie en wanneer gebruik wordt gemaakt van gegevens en op welke manier; Dit helpt zorgaanbieders bij een efficiënte gegevensuitwisseling en ondersteunt de inspectie door de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).
  • Een verlaging van de administratieve lasten;
  • Minder foutgevoelig door éénmalige correcte invoering.

Wanneer je als verpleeghuis aan de slag wil met KIK-V, dient gewerkt te worden met een zogenaamde afsprakenset. Die zorgt voor de juiste afstemming en soepele verwerking van gegevens. De afspraken gaan onder andere over definities, momenten van uitwisseling, informatieveiligheid en de te gebruiken techniek, in overeenstemming met de eisen van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Ook wordt vastgelegd hoe het gebruik van gegevens (wie en hoe) en de terugkoppeling verloopt. Dit geldt tevens voor de manier waarop afspraken tot stand komen en de besluitvorming, wat direct van invloed is op de bedrijfsvoering.

Automatisch data uitwisseling voor KIK-V met een datastation

Als aangesloten IT-partner bij het Programma KIK-V, helpt Axians met de implementatie hiervan, samen met de richtlijnen van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Eén van de belangrijkste onderdelen hierbij is de installatie van een datastation voor een efficiëntere gegevensuitwisseling. datastation. Deze module zorgt voor de geautomatiseerde afstemming en uitwisseling van de benodigde gegevens.

Wat is KIK-V en hoe werkt het?

De afsprakenset werkt met de iStandaarden: landelijk vastgelegde informatiestandaarden in de zorg en ondersteuning.

De video hiernaast legt op een eenvoudige manier uit hoe dit in zijn werk gaat.

Aan de slag met DaaS: jouw Datastation as a Service

Met het datastation van Axians zijn er minimale aanpassingen noodzakelijk in jouw IT-omgeving, wat voordelig is voor zorgorganisaties. Het draait in de cloud en is daardoor altijd up-to-date, met uitstekende service en monitoring om 24/7 beschikbaarheid te garanderen, wat essentieel is voor een efficiënte bedrijfsvoering. Zo heb jij een uitstekende basis die jou faciliteert in het werken met KIK-V, wat leidt tot minder administratieve lasten en voldoet aan de indicatoren vastgelegd door VWS.

  • Eenvoudige implementatie

    KIK-V kent vele voordelen, maar vraagt ook aanpassingen in de organisatie. Zo kan het zijn dat software moet worden aangepast of dat processen en werkwijzen veranderen om de gegevensuitwisseling te verbeteren. Axians adviseert en ondersteunt je bij deze transitie. We denken mee over de proces innovatie en installeren een datastation dat als brug werkt tussen de bronsystemen binnen jouw organisatie en de ketenpartijen zoals zorgkantoren en zorgorganisaties die werken met KIK-V.

    Allemaal zonder complexe implementatietrajecten of kostbaar maatwerk. De oplossing is namelijk cloud-gebaseerd en wordt aangeboden als een As a Service dienst, waarmee je altijd van de beste ondersteuning en laatste innovaties gegarandeerd bent. Zo kun jij je richten op zaken die echt belangrijk zijn, terwijl je minder administratieve lasten ervaart.

  • Innovatie zonder zorgen

    Het datastation maakt werken met KIK-V heel eenvoudig. Het zorgt voor volledig geautomatiseerde informatie-uitwisseling met behulp van een uitwisselprofiel, wat de inspectie gezondheidszorg en jeugd (IGJ) ook aanbeveelt. Zo worden de data uit bronsystemen voor onder andere HR, financiën en kwaliteit automatisch geconverteerd en ontsloten voor de ketenpartijen. De profielen zorgen ervoor dat de ontvanger de gegevens automatisch kan inlezen, zonder extra handelingen.

    De profielen worden voortdurend bijgewerkt voor een optimale uitwisseling. Dit zorgt voor maximale ontzorging, waarbij je erop kunt vertrouwen dat het proces vanzelf en probleemloos verloopt. Ook heb je 100% eigen regie over het datastation, de gegevens die erin zijn opgeslagen en wie er toegang heeft, wat zorgt voor betere gegevensuitwisseling en minder administratieve lasten, volledig in lijn met de verwachtingen van VWS. Geen lock-ins of kleine lettertjes.

  • Cloud-based oplossing

    Het zelf bouwen en beheren van een datastation vraagt veel ICT-expertise en onderhoud. Ook vergt het een grote ingreep in het huidige IT-landschap binnen jouw organisatie. Om de implementatie zo min mogelijk ingrijpend en ingewikkeld te houden, is het datastation van Axians beschikbaar als een cloudoplossing in de vorm van DaaS: Datastation as a Service, wat perfect aansluit bij de inspectie gezondheidszorg en jeugd (IGJ) eisen.

    Dit is een managed cloud service op abonnementsbasis. Met de 24/7 monitoring en beschikbaarheid heb je er als zorginstelling geen omkijken naar, wat zorgt voor minder administratieve lasten. Ook is het datastation gemakkelijk schaalbaar en uit te breiden naar meer partijen in de keten, ongeacht de systemen van de partij die aangesloten dient te worden, wat bijdraagt aan een verbeterde bedrijfsvoering.

  • Online dashboard

    Het datastation werkt in de praktijk als een online dashboard, welke je eenvoudig via een link in je browser opent voor een verbeterde gegevensuitwisseling. Op het moment dat er een vraag van een externe partij binnenkomt, toont het datastation op basis van de Afsprakenset de opgevraagde resultaten overzichtelijk op het scherm. Hier wordt automatisch de juiste data aan gekoppeld, zodat de gegevens voldoen aan de eisen van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

    Jouw medewerker hoeft enkel de controle uit te voeren en eventuele toelichting of aanvullingen toe te voegen, wat zorgt voor minder administratieve lasten. Daarna is het met één klik op de verzendknop gemakkelijk te versturen. Zo bespaar je veel tijd en voorkom je foutieve gegevens, wat leidt tot minder administratieve lasten.

Neem gerust contact met mij op!

Manager Zorg

E: frank.lambooy@axians.com
T: +31 6 11294792

 

De zorg gaat 24 uur per dag, 7 dagen per week door. Het is geen standaard 9-tot-5 baan. Daarom kun je altijd contact met mij opnemen. Heb je vragen of ben je benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan gerust contact met mij op.

Voeg mij toe op LinkedIn
jessicaandrehealthcare_Telecom_Infrastructures

Axians als 4e DaaS leverancier voor KIK-V aangesloten

Het is tijd om de slagkracht verder te versterken

Ongeacht van de bronsysteemleverancier een DaaS-oplossing kunnen bieden: dat is het doel van Axians als betrokkene bij het KIK-V programma. André Hendriks, Director Healthcare bij Axians, maakte recentelijk bekend op de KIK-V website dat Axians als 4e DaaS leverancier zal aansluiten bij het KIK-V programma. André: “Ik wil me ervoor inzetten dat we zorgmedewerkers ontlasten van taken waar ze niet mee belast hoeven te worden. Zeker nu het programma goed op stoom komt, wordt het interessant om krachten te bundelen.” Lees het volledige interview op de KIK-V website.

Meer weten over KIK-V en DaaS?

Wil je aan de slag met KIK-V en sparren over hoe de implementatie in zijn werk gaat? We bespreken ook graag de indicatoren die voor jou van belang zijn. Of ben je geïnteresseerd in een demo van het datastation van Axians? We kunnen ook onze ervaring met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) delen. Neem dan contact met ons op via onderstaande gegevens of vul onderstaand formulier in! Wij helpen je graag verder, bijvoorbeeld met het aanpassen van bedrijfsvoering processen.

E: info.nl@axians.com
T: +31 88 988 90 00