Een duidelijke trend in de AGF: bedrijven werken steeds vaker samen om te profiteren van elkaars kennis en ervaring. Dit leidt niet alleen tot groeikansen; ook de kwaliteit, leverbetrouwbaarheid en service krijgen een positieve impuls. Aan de andere kant groeit de onderlinge afhankelijkheid en de behoefte aan meer transparantie van activiteiten en processen. Tijd om deze tendens eens in kaart te brengen: in dit artikel bespreken we 4 trends in de AGF met betrekking tot deze samenwerking, en geven we tips hoe je een sterke speler wordt (of blijft!) in de keten.
1. Richt je blik zowel intern als extern
De AGF sector is gekenmerkt door grote concurrentie en druk op de marges. Om de concurrentiepositie te verbeteren, kijkt men vaak naar interne processen. En dat is alleszins begrijpelijk.
De standaard reflex in zo’n situatie is om je blik naar binnen te richten en de organisatie aan te passen aan de veranderde marktomstandigheden. Deze aandacht voor interne procesoptimalisatie leidt tot een stijging van de efficiency en de productiviteit met als doel een optimale kostprijs.
Maar de uiteindelijke kwaliteit wordt bij de klant bepaald. Je werkt met rijpende/bederfelijke producten, afkomstig van je externe telers. Als deze binnenkomen heb je weinig tijd om ze te bewerken, om te pakken en te distribueren. Goede afstemming met je ketenpartners is daarom onmisbaar.
Richt je blik dus zowel op processen binnen je bedrijf, als binnen de gehele keten.
2. Zorg voor transparantie in de keten
Een duidelijke trend in de AGF is dat bedrijven gaan zich meer specialiseren in bepaalde marktsegmenten of bepaalde distributiekanalen. Er ontstaan meer gesloten verticale ketens, waarbij product- en marktinformatie wordt gedeeld. Hierdoor krijgen AGF bedrijven inzicht in productinformatie, verkoopcijfers, marges en derving. En de potentie hiervan is groot: meer omzet, hogere marges en lagere dervingskosten.
Het succes hiervan hangt echter af van de vraag hoe betrokken de klanten en leveranciers zijn. En hoe ver alle partners willen gaan met het delen van informatie. Het is alleen mogelijk om inefficiënties uit de keten te halen als er sprake is van wederzijdse transparantie en vertrouwen.
Wil je als AGF bedrijf je prestaties verbeteren, dan is het van belang buiten de muren van je eigen organisatie te kijken. Richt je blik op de keten; hoe beter de processen in de keten op elkaar aansluiten, hoe beter de prestaties van het bedrijf. En hoe meer omzet en winst voor alle betrokkenen.
Samenwerking en transparantie is vereist, zowel met handel, retail en horeca als telers en kwekers.
3. Verkort de keten(samenwerking)
De komende jaren zetten schaalvergroting, samenwerking en meer specialisatie door. Telersverenigingen bevoorraden de retail vaker rechtstreeks. De inkoopmacht van de supermarkten blijft groot, wat leidt tot blijvende prijsdruk. Hierdoor migreert de huidige groothandel naar de logistieke dienstverlener of naar inkoper/leverancier van producten uit het buitenland.
Groothandels en kwekers/telers in AGF versterken de positie in de waardeketen door samen te werken of door de keten te verkorten. Samenwerking zal steeds vaker optreden met telers, telersverenigingen, retail en foodservicebedrijven, maar ook tussen handelsbedrijven onderling.
Daarbij wil de retail zo kort mogelijk bij de bron inkopen om zeker te zijn van constante levering en kwaliteit. En dat leidt ertoe dat de ketens verder worden geoptimaliseerd (consolidatie en ketenintegratie).
Door de keten te verkorten of samen te werken, versterk je je positie in de waardeketen.
4. Deel real-time informatie door digitalisering
AGF bedrijven zien wij in toenemende mate gebruik maken van webshops of online portalen waarop klanten orders plaatsen. Op die manier hebben klanten online inzicht in beschikbare partijen en kunnen zij leveringen volgen. Dit draagt natuurlijk bij aan de optimalisatie van – en transparantie binnen – de ketensamenwerking.
Zowel je leveranciers als je retailers zien duidelijk voordelen van een betere ketensamenwerking waarin meer informatie real-time wordt gedeeld. In zo’n samenwerking is standaardisering van communicatie vereist. Dat kan je o.a. doen met EDI, hetgeen de retail vaak al verlangd. Informatie als order- en factuurgegevens met aantal collie, product, klasse, kwaliteit, fust en lastdragers gaan zo digitaal over.
Ook aan de aanvoerzijde kan je samenwerking optimaliseren met digitalisatie. Bijvoorbeeld door middel van een app, zoals wij voor Veiling Zaltbommel ontwikkelden. Telers geven hierin vooraf aan wat ze gaan leveren, zodat bij binnenkomst alle product- en emballagegevens al vastliggen. Dit bespaart hen enorm in het administratieve proces en vermindert de kans op fouten.
Digitalisering maakt het delen van real-time gegevens makkelijker, en draagt zo bij aan de transparante en efficiënte samenwerking.
De voordelen van ketensamenwerking:
- Snelle informatievoorziening van je telers over verwachte aantallen, periode en kwaliteiten.
- Lagere verwerkingskosten, waardoor klanten verzekerd zijn van een goede prijs.
- Beter onderling begrip bij de medewerkers van ketenpartners voorkomt problemen.
- Samenwerking met de retail over de veranderende vraag van verpakkingen.
- Je werkt samen aan productinnovaties waar iedereen van profiteert.
- Snellere financiële afwikkeling door digitalisering.