Alles verschuift naar diensten – wat is de impact hiervan?
Waar je voorheen genoodzaakt was om dingen fysiek aan te schaffen, is er de afgelopen jaren op dat gebied veel veranderd. Met de opkomst van platformen zoals Spotify en YouTube, maar anderzijds ook de populairder wordende regelingen zoals private lease, zijn we een meer ‘abonnementsgebonden’ samenleving geworden. Binnen de zakelijke dienstverlening – en in het specifiek de ICT – vindt deze trend ook plaats. Waarom zou je een dure softwareoplossing aanschaffen en afschrijven gedurende 7 jaar, wanneer je ook eenvoudig kunt op- en afschalen, per maand kunt afrekenen en het servicelevel aangepast kan worden wanneer je behoeftes veranderen? Uiteraard wil je alleen betalen voor hetgeen je hebt verbruikt, maar dat spreekt voor zich!
De klant van nu kiest dikwijls voor een managed oplossing waarmee ze volledig ontzorgt worden door hun leverancier. Ze hoeven niet meer alles zelf in beheer te hebben en on-premise te laten draaien. De rol van leverancier wordt breder – we bewegen ons naar een partnership op het gebied van kennis en kunde. Wanneer je niet naar behoren presteert, zijn er andere partijen die het wel kunnen. Als organisatie dien je mee te bewegen met deze trend.
Nieuwe kansen, nieuwe uitdagingen
Veel software leveranciers spelen hier gelukkig al op in door hun software en diensten op deze manier aan te bieden. Hoewel dit aansluit bij de vraag van de klant, brengt het wel nieuwe uitdagingen met zich mee. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat je op een simpele manier de klant één duidelijke factuur stuurt, zonder dat je veel handmatig werk hoeft te doen? Anderzijds wil de klant snel en adequaat geholpen worden, dus de communicatiestroom moet steeds efficiënter worden ingericht. Aan jou de taak om zaken achter de schermen goed te regelen om dit mogelijk te maken. Het is daarom van essentieel belang dat bij de leverancier het hele proces van offerte tot factuur centraal is vastgelegd zodat je 360 graden klantinzicht creëert, ongeacht of je nu werkt in sales, delivery, services of boekhouding.
Gelukkig kan goede software je hierin ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan diensten die extern worden ingekocht, zoals de Azure diensten van Microsoft. Deze factuur wordt achteraf gestuurd, zeer gedetailleerd met wisselende prijzen en vele cijfers achter de komma. Door te kiezen voor een oplossing waarmee dit verbruik eenvoudig ingelezen kan worden, heb je deze data direct beschikbaar in je contracten én facturatie. Dit scheelt tijd, is minder foutgevoelig en is tevens overzichtelijker voor de klant.
Bij Axians helpen wij onze klanten om hun eindklanten zo flexibel mogelijk te bedienen, zonder hiervoor te verzanden in extra administratieve lasten.