In mijn vorige artikel keek ik terug op eerdere NaaS-generaties. Nu is het tijd om de toekomst van NaaS onder de loep te nemen. Want in NaaS 3.0 zijn onderwerpen zoals artificial intelligence for IT-operations (AIOps) en Secure Access Service Edge (SASE) bepalend voor hoe we netwerken inrichten en beheren, maar ook hoe we samenwerken met onze klanten.

In deze blogreeks neemt Stefan Collet, Strategisch Portfolio Manager bij Axians, je mee in zijn visie omtrent Network as a Service: waar zijn we 5 jaar terug begonnen met NaaS, waar staan we nu en wat gaat de nabije toekomst ons bieden? De volgende blog lees je hier.

Network as a Service

Network as a Service ofwel NaaS begon vooral als een nieuw model voor dynamische en voorspelbare afname en financiering van netwerk-technologie. Veel organisaties hadden last van snel verouderende infrastructuren, gevolgd door langdurige investeringsrondes. Ze remden de vernieuwing van het netwerk en het maakten het onmogelijk om snel genoeg te schakelen. Daarom hebben wij vijf jaar terug, als eerste managed service-provider van Nederland, NaaS ontwikkeld. Wij verhuurden daarbij niet alleen de nodige hardware en software, maar bekommerden ons ook om beheer, lifecyclemanagement en terugkerende adoptie- en consultancydiensten. Dit alles verpakt in een vast en overzichtelijk maandelijks bedrag.

NaaS 2.0: software-defined networking zorgt voor versnelling

Inmiddels was het al duidelijk dat het traditioneel beheren van netwerken zijn einde had bereikt. De complexiteit van netwerken was te groot geworden en de veiligheid was in het geding. Software-defined networking zorgde op dat gebied voor een enorme verbetering. Met deze technologie, die wij als een van de eersten naar de Nederlandse markt haalden, kon je veel sneller nieuwe functionaliteiten inzetten en op- en afschalen zonder tijdrovende en foutgevoelige configuratie.

Daarnaast had nog een belangrijk voordeel: het gaf ons als aanbieder de kans om klanten nog proactiever te helpen met het optimaliseren van hun netwerken, vanuit een centraal, intelligent beheerplatform. Zo konden we beheer en beveiliging van netwerken slimmer combineren, centraliseren en automatiseren.

Dat leverde veel nieuwe inzichten op: we kregen ineens de beschikking over telemetriedata en de eerste automatisch gegenereerde signaleringen en adviezen. We konden daardoor netwerk-inzichten bij elkaar te brengen op een niveau dat geen enkele individuele IT-afdeling ooit zou halen. Zo ontstegen onze NaaS 2.0-diensten het niveau van ‘financieren en uitbesteden’ en werd het een ‘abonnement op innovatie’, waardoor onze klanten veiliger waren, sneller konden vernieuwen en meer IT-capaciteit konden vrijmaken voor productieve samenwerkingen met de rest van hun organisatie.

Customer Success als cruciale schakel

Het draait in ICT, zoals je vast weet, nooit alleen om de technologie. We zagen al heel snel dat NaaS ook vraagt om een ander samenwerkingsmodel. Daarom hebben we ongeveer 3 jaar geleden, weer als voorloper in de Nederlandse markt, vol ingezet op Customer Success Management (CSM).

Het doel bij CSM is dat onze klanten alle functionaliteiten van hun oplossingen ook daadwerkelijk betekenisvol gebruiken. In de praktijk zagen we namelijk heel vaak dat onze klanten features van bestaande oplossingen niet of niet optimaal benutten. Daardoor waren de performance en veiligheid van hun bestaande netwerken soms minder dan ze konden zijn en bleven zakelijke kansen onbenut. Terwijl er nauwelijks, of zelfs helemaal geen, extra investeringen nodig waren om een ‘upgrade’ mogelijk te maken.

Wij zien ontwikkelingen, omdat we goede relaties hebben met alle belangrijke fabrikanten, eerder aankomen dan onze klanten. Daardoor hebben we de tijd om na te denken over hoe ze voor onze klanten het meeste waarde kunnen leveren. Op voorwaarde dat we ons natuurlijk oprecht verdiepen in hun digitale strategieën en ambities. Daarnaast gebruiken we GainSight, het meest vooruitstrevende customer success-platform in de markt. Dat geeft ons en onze klanten een totaaloverzicht qua werkelijk gebruikte functionaliteiten, performance, compliancy en veiligheid.

Met de introductie van Customer Success Management verschoof de focus van alleen het borgen van continuïteit naar strategische samenwerking, gericht op de lange termijn. Dat past ook beter bij onze eigen drijfveer: het met een menselijke maat versnellen van jouw digitale transformatie.

Garanties voor de toekomst: SASE en Zero Trust

In dit blogartikel heb ik het nog niet gehad over de next big things waar je als organisatie over na moet denken: Secure Access Service Edge (ofwel SASE) en Zero Trust. Je kunt je lokale netwerk nog zo goed op orde hebben, wat doe je als het grootste deel van je connecties (en dus je data) buiten je eigen fysieke netwerk om gaat? Want dat is wat er gebeurt als remote werkende medewerkers hun data en applicaties gebruiken: ineens is een deel van je netwerk naar het internet, een extern datacenter of de cloud van een hyperscaler verhuisd – de ‘edge’ – en zit je met een enorm versnipperde connectivity- en cyber security-architectuur.

NaaS 3.0 is een standaard beveiligingsvorm die zorgt dat je, ook tussen je remote workers en de cloud, veiligheid en performance kunt garanderen. Dankzij een centraal controlepunt in de cloud, een zogenaamde Cloud Access Security Broker (CASB). Want de cloud, hybride of niet, is de nieuwe standaard, dus is de edge – met alle beveiliging die erbij hoort – een nieuw en cruciaal deel van je netwerk.

De veiligheid van je nieuwe infrastructuur zul je moeten baseren op Zero Trust: het principe dat je geen enkele handeling, door gebruiker of applicatie, op je netwerk automatisch vertrouwt. Never trust, always verify. ‘Controleposten’ tussen alle microsegmenten maken dat iemand met kwade bedoelingen nooit schade kan doen op je hele netwerk.

Automatisering is hierbij natuurlijk cruciaal, want niemand kan een gemicrosegmenteerd netwerk met duizenden virtuele apparaten en tussenliggende controlepunten handmatig beheren. Maar ook de human factor is belangrijk. Daarom monitoren wij 24 uur per dag al die geautomatiseerde grensbewakingen en toegangscontroles in een eigen Security Operations Center (SOC), waar we slimme alarmeringen combineren met de expertise van ervaren specialisten.

AI en data

We kunnen het niet over de toekomst hebben, zonder het over Artificial Intelligence (AI) te hebben.

In het geval van NaaS 3.0 hebben we het niet alleen over generatieve AI, maar vooral over Machine Learning-oplossingen die netwerk- en cyber security data gebruiken om trendanalyses en voorspellingen te doen om beheer makkelijker en nog betrouwbaarder uit te voeren. Dankzij de enorme ontwikkelingen in AI- en datatechnologie is het maken van die modellen voor Axians, met zijn 250 data science-specialisten, een stuk sneller en eenvoudiger geworden.

Axians is natuurlijk niet de enige die grote hoeveelheden data omzet in nieuwe inzichten. Jouw eigen organisatie zal vroeg of laat ook de kracht van machine learning en AI ontdekken en zich afvragen hoe alle benodigde data naar de juiste locaties kan worden getransporteerd.

Omdat je eigen datacenter nog moeilijk voor te bereiden is op de vaak enorme tijdelijk benodigde verwerkingskracht die de AI-algoritmen vragen staan ze meestal in een extern datacenter dicht bij de cloud, zoals dat van Equinix, of bij een hyperscaler.

Vanwege de hoge kosten of het wettelijk kader zal je data in de toekomst lang niet altijd op dezelfde locatie staan als je machine learning-modellen. De enorme hoeveelheden data die AI-modellen gebruiken om tot bruikbare modellen te komen, moet dus continu heen en weer gepompt worden tussen de locatie waar je data verblijft en waar deze door je nieuwe machine learning-modellen en AI-toepassingen wordt gebruikt.

Om dit makkelijk, dynamisch en veilig te kunnen doen, maken wij in onze architectuurblauwdrukken slim gebruik van de softwaregedreven en high-performance connectiviteitsbackbones van partners zoals Equinix. Daarmee kunnen we deze grote data-transfers efficiënt en kosteneffectief vormgeven. Dat past bij de ontwikkeling dat klanten ons steeds vaker vragen om hun hele netwerkketen in beheer te nemen, van de eindgebruiker tot aan hun data en applicaties in diverse clouds. En alles wat daartussenin nodig is, qua connectiviteit en cybersecurity.

Het is complex en het wordt nog complexer

Klinkt dit allemaal complex? Dat komt omdat het ook complex is. In de toekomst, als we gaan nadenken over NaaS 4.0, wordt het waarschijnlijk nog veel complexer. Samengevat komt het erop neer dat in de nabije toekomst geen enkele interne IT-organisatie meer zelf het netwerk veilig, stabiel en beschikbaar zal kunnen houden en tegelijkertijd gebruikmaken van technologieën als AI. Het is daarom mijn stellige overtuiging dat netwerkdiensten als Axians NaaS de toekomst zijn.

 

Wil je meer weten over NaaS 3.0?

Wil je meer weten over de ontwikkelingen van NaaS 1.0 naar 3.0 en wat ze voor jouw organisatie gaan betekenen?  Of wil je direct ’aan de bak’? Plan dan een vandaag nog een meeting in met ons.