In twee voorgaande blogs had ik het over het heden, verleden en de toekomst van NaaS. Maar als ik heel eerlijk ben, is de toekomst – en dus NaaS 3.0 – vandaag al begonnen. Dat heeft nu al veel invloed op hoe niet alleen IT-afdelingen, maar hele organisaties functioneren. In dit laatste deel van de ‘trilogie’ kijk ik naar de impact van al deze ontwikkelingen op je organisatie.
In deze blogreeks neemt Stefan Collet, Strategisch Portfolio Manager bij Axians, je mee in zijn visie omtrent Network as a Service: waar zijn we 5 jaar terug begonnen met NaaS, waar staan we nu en wat gaat de nabije toekomst ons bieden? Lees hier blog 1 en blog 2.
Network as a Service
Binnen Axians is ‘NaaS 3.0’ de term die we gebruiken voor met software beheerde netwerken met veel datatransport naar diverse clouds en volledige aandacht voor SASE en zero-trust beveiliging. Als je mijn eerdere blogs erover gelezen hebt, vraag je je misschien af: hoe beheer je dat in vredesnaam allemaal? Een terechte vraag, en het antwoord is (hoe kan het ook anders, in 2024): ‘grotendeels met AI’.
Data in beheer en beveiliging
De netwerken die wij voor klanten beheren zijn zo complex, dat het klassieke, reactieve systeem waarin alerts een onderzoek triggeren en waarna we eventueel tot actie overgaan, niet meer werkt.
Je hebt intelligente mechanismes en inzichten nodig die aan de ene kant zorgen dat je preventief, dus voorspellend, kunt beheren en problemen kunt voorkomen.
Aan de andere kant wil je, als er toch iets misgaat, niet overspoeld worden met zinloze alerts. Je wilt dat het systeem de alerts bekijkt, op basis van machine learning, en die met elkaar combineert en zo alvast iets zegt over de prioriteit en te nemen actie. Of intelligente mechanismes die, zodra wij ze accepteren en op hun effectiviteit vertrouwen, de benodigde acties automatisch ondernemen.
We hebben (en als ik zeg ‘we’, dan bedoel ik vooral de slimme Axians infra-engineers, data scientists en klantenteams) daarvoor een eigen AIOps (Artificial Intelligence for Operations)-platform ontwikkeld voor artificial intelligence for IT operations (AIOps). Dat geeft jou voorspellende vermogens die jouw performance afzetten tegen een specifiek marktsegment. Door onze eigen data en AI-technologie te combineren met die van onze fabrikanten, kunnen we ook op het gebied van cyber security patronen herkennen. Zo rapporteert je netwerk via ons AIOps-platform zelf of het kwetsbaarheden heeft. Bittere noodzaak, want hackers gebruiken precies dezelfde AI-ontwikkelingen om kwetsbaarheden te vinden en deze in razend tempo om te zetten in effectieve aanvallen.
Het combineren van data betekent niet alleen dat je je beter kunt verweren tegen criminelen. Het betekent ook dat je kunt benchmarken. Je kunt bijvoorbeeld vragen waarom jouw connectie van de SER-ruimte tot diep in Microsoft 365 minder lekker draait dan bij andere Axians NaaS-klanten. En uiteraard zetten wij die inzichten, vanuit onze ervaring met dit soort omgevingen en onze customer success-aanpak, meteen in om jou proactief te adviseren.
Netwerkdata wordt businesskennis
Machine learning en AI-ontwikkelingen veranderen de manier van werken op de IT-afdeling dus behoorlijk. Daar houdt de vooruitgang echter niet op. Want waarom zou je netwerkdata alleen gebruiken voor netwerkbeheer? Je kunt er immers ook veel business-inzichten uit halen.
Een toepassing die we veel zien is het bijhouden hoe druk het is in gebouwen. Door bijvoorbeeld wifi-signalen van mobiele telefoons geanonimiseerd te analyseren, kunnen we in beeld brengen waar mensen elkaar tegenkomen en welke routes ze kiezen door je locaties. Of ze nou met je wifi verbonden zijn of niet. Zo verandert oninteressante wifi-data ineens in inzichten voor crowd management.
Ontdek je plaatsen waar het regelmatig veel te druk is? Dan ben je misschien een stap dichterbij het vinden van de bron van de golf van slechte reviews die je diensten of faciliteiten recent kregen. Of je leert bijvoorbeeld hoe je efficiënter met je vergaderruimtes om kunt gaan of hoe bepaalde typen dataverkeer wijzen op inefficiënties in je processen en in het gebruik van bepaalde applicaties.
De juiste partners – maar jij bent de baas
De samenwerking met je managed service provider wordt bij NaaS 3.0 nog hechter dan hij al was en connectiviteit is een steeds belangrijker strategisch onderdeel van je (digitale) bedrijfsvoering.
Om dit in goede banen te leiden, zoek je geen partner die denkt op jouw stoel te kunnen zitten; niemand weet immers beter hoe jouw vakgebied in elkaar steekt dan de mensen in je eigen organisatie.
Wat je nodig hebt, is een partner die aan je zijde staat met digitale raad en daad. Je zoekt een partij die begrijpt welke impact digitalisering, en betrouwbare connectiviteit in het bijzonder, heeft op jouw bedrijfsdoelstellingen, op jouw ambities en op jouw succes.
Wat je zoekt, is iemand die de nieuwste mogelijkheden kent en begrijpt, en deze betekenisvol blijft inzetten binnen.
Wil je de volgende stap zetten?
Let’s connect the dots!
Wil je weten hoe je organisatie de volgende stap kan zetten? Plan dan een vandaag nog een meeting in met ons.