Het winnen van een nieuwe klant kost je 8 keer meer energie dan het behouden van een bestaande klant. Je kunt ervan uitgaan dat 90% van de ontevreden klanten zijn negatieve ervaringen deelt met 9 andere personen. Hierbij is de strekking van de boodschap: ‘ik raad je af om met dit bedrijf zaken te doen’. Door te investeren in een betere service voorkom je dus onnodige kosten en behoud jij een goede reputatie. Klanttevredenheid leidt tot betere resultaten voor je bedrijf. Hoe zorg je met ERP-software in de AGF-branche dat dit verankerd zit in jouw organisatie?
Meer flexibiliteit zonder verlies aan klanttevredenheid
De lat ligt hoog in de AGF. Bedrijven moeten flink concurreren op levertijd, prijs en productkwaliteit. Tegelijkertijd wijzigen je klanten hun orders vaker dan ooit en staan leverafspraken voortdurend onder druk. Deze ontwikkelingen brengen je in twee ogenschijnlijk tegengestelde uitdagingen: het vergroten van je flexibiliteit en het handhaven van je hoge leverbetrouwbaarheid. Nee verkopen is lastig, want alternatieven zijn er altijd voor de klant.
Om dit te realiseren is flexibiliteit vereist. Het hebben van een goed gespreid netwerk van telers c.q. (import)handelaren met real-time inzage in hun beschikbare producten is belangrijk om flexibel te kunnen anticiperen.
Anderen gingen je voor
We zien bijonze klanten dat zij in hun keten digitaal de (verwachte) aanvoer inleggen, middels een web portaal. Niet alleen prognoses van de sourcing, maar ook van de verwachte verkoop, zijn essentieel om te kunnen anticiperen. Inzage van al deze informatie op een centraal punt voor al je medewerkers verhoogt je klantenservice en optimaliseert je resultaat. Wij zien klanten met een uitgebreide contractmodule de toekomstige verkoop registeren, historische verkopen analyseren en anticiperen op promo acties bij retailers. In de AGF zien we ook dat bedrijven verpakken conform de voorschriften van de klant, bijvoorbeeld bij private label.
Service en persoonlijke aandacht bij feedback
Het binden van klanten en het onderhouden van je klantrelaties is het fundament voor je bedrijf. Door proactief wijzigingen of uitdagingen te bespreken en tijdig op te lossen, groeit je klantloyaliteit. Met service en persoonlijke aandacht creëer je succesverhalen en bouw je aan een positief imago. Voor een prospect zijn dit redenen om klant bij je te worden. Betrokken klanten nemen de moeite om je te voorzien van feedback. De mate waarin je de reactie meeneemt in de oplossing, is bepalend voor hun klanttevredenheid.
Geen Excel-bestanden meer, maar één centrale bron
Dit alles kun je realiseren met een goed ERP-systeem voor de AGF, wat niet alleen een goede materiaal en productieplanning heeft maar juist ook rekening houdt met informatie die vast ligt over klanten, leveranciers en leveringen. Dat betekent dus geen lokale Excel-bestanden meer, maar één centrale bron. Op deze manier kan jij de klant snel te woord staan als het gaat om de kwaliteit van producten, de status van een order of de impact van wijzigingen in de planning.
ERP software ondersteunt service in de AGF-branche
Goede service aan jouw klanten houdt direct verband met de levering van je producten. ERP-software helpt jouw AGF-bedrijf in de volgende situaties:
- Aan de telefoon krijgen de inkopers/verkopers vraagstukken in sneltreinvaart op zich af over beschikbaarheid, soort, herkomst, levertijden, kwaliteit, aantal eenheden en verpakkingen
- Daarnaast wil je snel kunnen inzien wat je klant recentelijk heeft gekocht, tegen welke prijs, welke klasse, en of er nog facturen open staan.
- Ten slotte als orders doorgevoerd zijn, wil je ook geautomatiseerd in één keer een juiste eindafrekening versturen die rekening houdt met de specifieke klantafspraken zoals product, klasse, fust, opslagkosten, transportkosten of commissiekosten.
Het verlenen van service door het tijdig vastleggen van klant- en productinformatie kun je goed faciliteren vanuit een centraal ERP-systeem. Een betrouwbare bron en waardevolle investering in je bedrijf.