Field Service Apps worden veel gebruikt binnen de bouw- en installatiesector. Deze applicaties helpen jouw mensen op locatie om hun taken zo goed, gebruiksvriendelijk en snel mogelijk af te ronden. Dat is fijn voor jouw medewerkers/collega’s en voor jullie klanten. Er is een enorme diversiteit aan soorten Field Service Apps. Bijvoorbeeld apps voor het inspecteren van installaties, het analyseren van schade op geretourneerde producten, het inmeten en offreren op locatie of voor het uitlezen en updaten van installaties. Al deze apps hebben zo hun eigen doelen en werkwijzen, maar ze hebben één ding gemeen. Om tot een goede Field Service App te kunnen komen moeten er zes belangrijke stappen doorlopen worden.

1. Reflecteer: Hoe ziet de huidige werkwijze eruit?

Het succes van een goede Field Service App zit hem in het begrijpen van de werkwijze. Wat gebeurt er precies als een monteur, installateur of andere vertegenwoordiger op locatie zijn of haar werk uitvoert? Welke taken doorloopt men? Wat is de volgorde waarin deze taken worden uitgevoerd en zit daar een patroon in? Wat heeft mijn collega voor informatie en hulpmiddelen nodig op dat moment? En wanneer is de werkwijze voltooid? Allerlei vragen die beantwoord moeten worden voordat je begint aan het maken van een Field Service App. Veel van deze vragen kan je waarschijnlijk zelf al beantwoorden, maar vaak helpt het als een onafhankelijk persoon meedenkt. Die bekijkt het proces vaak net op een andere manier en is objectief.

2. Beredeneer: Wat kan er slimmer?

Tijdens het reflecteren ben je ongetwijfeld een aantal processen tegengekomen die verbeterd kunnen worden. Wanneer jij je afvraagt: “Waarom doen we dit eigenlijk op deze manier?”, weet je dat er ruimte is voor verbetering. Dat is niet erg. Geen werkproces is perfect, al is het wel belangrijk om processen zo goed mogelijk te maken. Stel jezelf de vragen:

  • Welke taken zijn overbodig?
  • Welke taken kunnen we samenvoegen?
  • Welke taken zouden we kunnen automatiseren?
  • Hoe kunnen we het proces nog fijner maken voor onze klant of eindgebruiker?

Wanneer je antwoorden op deze vragen hebt kan je naar stap drie!

3. Inventariseer: Wat is er nodig?

Ieder bedrijf heeft zo zijn eigen procedures en softwarepakketten. Het is belangrijk dat jouw Field Service App naadloos aansluit op deze procedures en systemen. Inventariseer daarom wat de procedures zijn rondom het werkproces wat je aan het verbeteren bent. Vragen die je daarbij kunnen helpen zijn:

  • Welke processen gaan vooraf aan het werkproces dat je momenteel wilt verbeteren?
  • Wat is de trigger om ons werkproces in gang te zetten en waar komt dit vandaan (bijv. een bepaalde persoon of uit een systeem)?
  • Welke bedrijfsprocessen en functies/departementen zijn afhankelijk van ons werkproces? Wie zijn onze stakeholders?
  • In welke systemen moeten wij onze werkprocessen allemaal registreren?
  • Welke data uit ons werkproces hebben onze stakeholders nodig in hun werkwijze en/of systemen?

4. Calculeer: Overtuig jouw collega’s

Je bent er bijna! Je hebt na het doorlopen van de eerste drie stappen een goed beeld gekregen van hoe een Field Service App jullie gaat helpen bij het verbeteren van het werkproces. Alleen komt nu het lastigste onderdeel. Je moet jouw collega’s, het management, de directeur of jouw medewerkers overtuigen van het feit dat een Field Service App jullie gaat helpen. Het is dan gebruikelijk om een business case te maken. Dit kan je heel simpel houden of zeer complex maken. Net wat het beste bij jouw organisatie past.

Wat helpt is om te beginnen bij het opschrijven van de kritieke succesfactoren van de organisatie, de CSFs. Deze zijn onder te verdelen in vier perspectieven:

  1. Klant perspectief – Klanttevredenheid, cross-sell mogelijkheden, klantretentie etc.
  2. Financieel perspectief – Financiële gezondheid, drukken van de kosten etc.
  3. Organisatie perspectief – Time to Market, doorlooptijden van werkprocessen etc.
  4. Kennis perspectief – Innovativiteit, het vermogen om processen te optimaliseren etc.

Vervolgens kan je deze CSFs tastbaar maken. Dit noemen we Key Performance Indicators (KPIs). Bijvoorbeeld, “Gemiddelde kosten van een bezoek op locatie” is een KPI welke hoort onder de CSF “Drukken van de kosten”. In deze stap zet je de voordelen van een Field Service App om in tastbare bedrijfsresultaten. Een goed voorbeeld daarvan is:

De huidige kosten van een bezoek op locatie zijn X euro. Dit doen wij als bedrijf Y keer per jaar, wat in totaal dus Z euro kost. Dankzij deze Field Service App kunnen wij de duur van het bezoek met X% inkorten wat gelijk staat aan Y euro.

Wanneer je alle voordelen van de Field Service App op deze manier beschrijft, kom je tot een totaal bedrag aan besparingen. Dat bedrag kan je vervolgens gebruiken om jouw collega’s, manager, de directie of medewerkers te overtuigen.

5. Realiseer: Wanneer beginnen we?

Inmiddels is iedereen overtuigd van jouw idee. “Wanneer beginnen we?” wordt er al geroepen. Jouw project gaat nu echt gestalte krijgen. Als je tenminste de juiste mensen weet te vinden die deze Field Service App kunnen vervaardigen. Is de kennis niet in huis? Dan kan je een beroep doen op een ontwikkelingspartner zoals Axians.

6. Profiteer: Geniet, gebruik en optimaliseer

Het moment is daar. Genieten, want het is jullie gelukt. Je hebt jouw organisatie een grote dienst bewezen door het verbeteren van bedrijfsprocessen. Nu kunnen jullie de Field Service App in gebruik nemen en genieten van alle voordelen. Echter, wees je ervan bewust dat een proces nooit perfect is en daarmee ook nooit af. Er is altijd ruimte voor optimalisatie. Let wel op! Het bedenken van slimme applicaties is verslavend. Na de eerste volgen als snel meer procesverbeteringen. Heel veel succes!