Ben je verantwoordelijk voor het netwerk van een zorginstelling of ziekenhuis? Dan komen er de komende jaren nogal wat uitdagingen op je af. In twee blogartikelen behandelen we jouw 8 grootste uitdagingen in connectivity voor de komende 5 jaar. 

Als IT-verantwoordelijke in de zorg wil je dat jij en het IT-team vooral bezig zijn met het doorvoeren van innovaties en het optimaliseren van het zorgproces. Zorgen voor een prettige digitale werkplek met een hoge performance, helpen bij het evalueren en in gebruik nemen van nieuwe zorgtechnologie, of gebruikers terzijde staan bij het realiseren van innovatieve ideeën. Natuurlijk allemaal op een omgeving die altijd beschikbaar, betrouwbaar en veilig is.

Steeds meer organisaties in de zorg kiezen er voor om connectivity in te kopen in een managed of ‘as a Service’-model. Als je verder leest over de uitdagingen die netwerkbeheerders in de zorg tegenkomen, begrijp je waarom.

Alles moet door je netwerk

Welke IT-ontwikkeling je ook aanpakt, welk bedrijfsproces je ook bekijkt: je netwerk raakt ze allemaal. Alle processen genereren data en alle data gaat over je netwerk. Een goed netwerk is dus een basisvoorwaarde, niet alleen voor het dagelijks werk maar ook voor iedere vorm van innovatie.

Je netwerk moet voorzien in hoge performance, wendbaarheid voor onboarding van nieuwe typen apparaten, naadloos en locatie-onafhankelijk werken. Het moet sensordata, domotica-signalen en alarmering betrouwbaar doorgeven, ook in noodgevallen. En tot slot moet het veiligheid bieden en compliant zijn ondanks veranderende wet- en regelgeving. Dat maakt je netwerk cruciaal én extreem complex.

Uitdaging 1: beschikbaarheid, continuïteit en redundantie

De eerste eis waar ieder netwerk aan moet voldoen: het moet werken. Hoe logisch dit ook klinkt, het is in de meeste zorginstellingen en ziekenhuizen best een hele uitdaging.

  • Een klassiek voorbeeld hiervan is een perfect uitgemeten wifi-omgeving, die ineens ander gedrag vertoont omdat er interne verhuizingen zijn geweest en een nieuwe wand is geplaatst om een vergaderruimte te maken. Natuurlijk zonder dat aan jouw IT-team te melden.
  • Of dat iemand besluit om voor al het zorgpersoneel een smartphone aan te schaffen als vervanger van DECT, zonder dit met IT te overleggen. Terwijl dit natuurlijk impact heeft op de beschikbaarheid.

Met monitoring kunnen dit soort zaken vroegtijdig worden gesignaleerd. Zo worden zogenaamde user experience-sensoren ingezet die een gebruiker simuleren. Hierdoor worden veranderingen in het netwerk opgemerkt en kunnen passende maatregelen worden getroffen.

Beschikbaarheid, continuïteit en redundantie vormen de basis van onze managed netwerkdiensten. Als partner zorgen we altijd dat eerst de basis op orde is, zodat we daarna verder kunnen praten over innovatie.  We brengen daarbij onze klanten vaak in contact met organisaties die al voor deze uitdagingen hebben gestaan. Zij kunnen jou uitleggen hoe zij ze met ons hebben opgelost. Hoe zij de regisseur zijn geworden van hun IT-organisatie en daarmee controle hebben genomen in het innovatieproces.

Uitdaging 2: Internet of Things (IoT)

Door een exponentiële groei aan apparaten en data wordt er steeds meer van het netwerk gevraagd. Bloeddrukmeters die via wifi gegevens naar applicaties sturen en daarmee de zorg efficiënter maken zijn prachtig, maar ze moeten wel veilig op het netwerk worden aangesloten. Het draadloos netwerk  zelf genereert ook informatie over de apparaten die erop zijn aangesloten. Zo geeft het bijvoorbeeld inzicht in looproutes aan de hand van de mobiele apparaten van patiënten, cliënten en medewerkers. Denk aan smartphones, tablets of horloges. Die genereren zichtbare data, of ze nu wel of niet op het netwerk zitten.

Met de groei van IoT is ook de hoeveelheid data geëxplodeerd die veilig aan moet komen in het elektronisch patiëntendossier (EPD) of elektronisch cliëntendossier (ECD) en bij andere applicaties. IoT-apparaten communiceren soms met eigen protocollen en stellen eisen aan de verbinding. Zigbee, BLE, Z-Wave, indoor 5G: noem maar op. Er wordt verwacht dat jouw netwerk hier allemaal in voorziet, het liefst gisteren.

Het beheren en beveiligen van al deze verschillende technologieën vraagt van de beheerder parate kennis over technologie die dagelijks verandert. In de praktijk zien we dat het een beheerder bij een storing veel tijd kost om uit te vinden welk device van welke aanbieder het probleem is. Vaak blijkt dan, na uren zoeken, dat een ‘netwerkstoring’ helemaal niet van het netwerk kwam maar uit de software van een zorgtech-aanbieder.  Maar het is niet alleen het beheer. Iemand moet al die nieuwe apparaten en technologie ook testen, beoordelen en veilig ontsluiten. We zien in de zorg vaak dat de IT-mensen hier zo druk mee zijn dat essentiële zaken als het updaten van de Configuration Management Database (CMDB), patches en security blijven liggen.

Uitdaging 3: schaalbaarheid

De organisatorische kant van de zorg is dynamischer dan ooit. Sommige zorginstellingen hebben veel locaties, werken met tijdelijke of mobiele posten en schalen capaciteit dynamisch op en af om efficiënter te zijn. Ook zijn fusies of andere strategische bewegingen aan de orde van de dag, waarbij netwerken samengevoegd of losgetrokken moeten worden.

Snel genoeg meebewegen met die dynamiek is een uitdaging voor de ICT-afdeling. Budgetten staan onder druk waardoor het op voorraad houden van apparatuur voor opschalen invloed heeft op het budget van het zorgproces. Daarbij komt dat levertijden soms lang zijn. Dit is een belangrijke reden waarom instellingen kiezen voor een managed of ‘as a Service’ dienstverlening bij een aanbieder die wel voldoende schaalbaarheid kan leveren.

Uitdaging 4: regie voeren in plaats van ‘het licht aanhouden’

Goede IT is veel meer dan alleen techniek. De combinatie van al je IT-middelen, waaronder het netwerk, levert de ontsluiting van de digitale werkplek. Vooral jonge mensen willen goed digitaal gereedschap, maar de digitale gebruikerservaring speelt ook een belangrijke rol bij medewerkers van oudere generaties.

Technologie verandert in hoog tempo, waardoor het voor beheerders onmogelijk is om alle technische veranderingen bij te houden. In plaats daarvan besteden organisaties het technisch beheer steeds vaker uit aan een strategische ICT-partner, zodat de IT-afdeling zich kan concentreren op regie. Samen vertalen zij de functionele behoeften uit de organisatie naar technische oplossingen. De partner zorgt er vervolgens voor dat nieuwe innovaties snel realiteit worden.

Het uitbesteden van het technisch netwerkbeheer zorgt dat er daadwerkelijk tijd beschikbaar komt om innovaties door te voeren. Voor je IT-personeel betekent het een totale transformatie van hun werkdag, van ‘brandjes blussen’ naar productief samenwerken met de rest van de organisatie en exact weten waar het zorgproces behoefte aan heeft.

Dit waren de eerste uitdagingen waar zorgverleners de komende vijf jaar mee te maken  hebben. In de volgende blog bespreken we de andere vier uitdagingen.

Wil je meer weten?

Wil je leren wat de uitdagingen betekenen voor jouw IT-strategie en organisatie? Maak dan vandaag nog een afspraak.