Ben jij al bekend met de talloze voordelen van een cliëntportaal? Meer regie over de te verlenen zorg, zowel voor de zorgverlener als de cliënt, en een verlichting van de administratieve lasten voor zorgverleners. Een cliëntportaal is een mooie tool voor alle zorgverleners om overzicht te houden op de dossiers en communicatie met de cliënten. In dit blog zetten we alle voordelen van een cliëntportaal voor je op een rij!

 Wat is een cliëntportaal?

Stel je voor: je hebt twee jonge kinderen die binnenkort naar het consultatiebureau moeten voor inentingen. Via één simpele inlog in het cliëntportaal zie je direct de afspraakdetails, welke ziekte de prik voorkomt en andere relevante informatie zoals groeicurves en verslagen. Een cliëntportaal in de GGZ werkt net zo; het biedt een vergelijkbare, intuïtieve ervaring voor zorgprocessen. Plus nog veel meer!

Voordelen van een cliëntportaal op een rij

1. Communicatie

Communicatie tussen cliënt en zorgverlener was nog nooit zo makkelijk! Via het cliëntportaal worden bijvoorbeeld eenvoudig en veilig berichten over en weer gestuurd tussen zorgverlener en cliënt.

2. Documenten, verslagen en gegevens delen

De zorgverlener bepaalt wat wel en niet gedeeld wordt met de cliënt. Denk aan documenten of verslagen, maar ook gegevens in het dossier. Het cliëntportaal faciliteert dit niet alleen, het heeft als bijkomend voordeel dat dit proces veiliger is dan bijv. via de mail. Cliënten kunnen ook zelf documenten uploaden, zoals een verwijsbrief. Deze wordt direct in het dossier geplaatst.

3. Inzage dossier

Daarnaast is het wettelijk verplicht (sinds 2020) voor alle zorgverleners om cliënten elektronisch inzage te geven in hun medisch dossier. Het cliëntportaal is daar bij uitstek het middel voor!

4. Vanaf moment 0 een goede basis

Bij de start van een behandeling kun je eenvoudig het behandelplan (indien van toepassing) delen via het cliëntportaal. Cliënten kunnen het document digitaal ondertekenen, waardoor het behandeltraject meteen van start kan gaan.

5. Adreswijzigingen

Adreswijzigingen door cliënten worden een fluitje van een cent.

6. 365 dagen, 24/7 inzicht in afspraken

Cliënten hebben het hele jaar door – 24/7 – toegang tot het cliëntportaal en dus ook inzicht in hun afspraken. Zowel toekomstige als historische afspraken. Ze zijn dus niet afhankelijk van de openingstijden van de praktijk of instelling om te kunnen checken wanneer ze een afspraak hebben. Zo hoeven ze dus ook niet meer contact op te nemen met de betreffende organisatie. Dit vermindert de noodzaak voor contactmomenten via de telefoon die enkel gericht zijn op het opvragen van informatie. Dit maakt het leven makkelijker voor zowel de cliënt als de zorgaanbieder.

7. Miscommunicatie wordt voorkomen

Alles wat de cliënt moet weten staat overzichtelijk in het cliëntportaal. De informatie op een duidelijke manier binnen handbereik. Zo wordt miscommunicatie over afspraken, behandelingen en andere zaken voorkomen. Want zo zitten de cliënt en zorgverlener altijd op één lijn over wanneer en hoe laat een afspraak gepland staat.

8. The past is in the past

Waar vroeger documenten werden geprint of lokaal opgeslagen, gebeurt nu alles digitaal en veilig binnen het portaal. Dit vermindert administratieve lasten en geeft je verlichting.

Voordelen van het cliëntportaal van Zorg GGZ

De bovengenoemde punten zijn algemene voordelen van een cliëntportaal, hieronder benoemen we de specifieke voordelen van het cliëntportaal van Zorg GGZ.

1. We hebben ons cliëntportaal zelf gebouwd

We willen dat het cliëntportaal een waardevolle aanvulling is op het behandelproces zonder hoge kosten. Het cliëntportaal van Zorg GGZ is volledig zelf ontwikkeld door Axians. Hierdoor zijn we flexibel en niet afhankelijk van derden. Dit stelt ons in staat om de kosten laag te houden en snel in te spelen op de behoeften van onze klanten.

2. Continu aanvullingen met nieuwe features

Het cliëntportaal groeit met je mee! Voor de toekomst biedt het cliëntportaal ook een enorm potentieel om de dienstverlening te optimaliseren. We werken dagelijks aan nieuwe functionaliteiten. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om in de toekomst afspraken te verzetten en tal van andere mooie features. Stay tuned!

3. Ultieme gebruiksvriendelijkheid

Het cliëntportaal is toegankelijk via laptop, desktop, tablet en mobiele telefoon. Cliënten zien duidelijk in één oogopslag welke berichten of gegevens nieuw zijn. Het cliëntportaal stuurt – indien gewenst – notificaties. Zo past het cliëntportaal zich volledig aan de behoeften van de cliënt aan. Bovendien is het meertalig; prettig als niet alle cliënten Nederlands spreken. Plus het aanmeldingsproces is uitermate gebruiksvriendelijk en toegankelijk. Veel acties zijn beperkt tot één druk op de knop of het aanvinken van een vakje. Het werkt daarbij met twee-factor-authenticatie, zo ben je extra verzekerd van een veilig cliëntportaal.

4. QuestPro: De perfecte aanvulling

Als zorgverlener is het belangrijk om de voortgang van cliënten goed te monitoren. QuestPro – onze geïntegreerde vragenlijstmodule – biedt hiervoor een uitkomst. Deze tool maakt het mogelijk om met één klik vragenlijsten te versturen, in te zien en te rapporteren. Allemaal binnen hetzelfde systeem. Dit vergroot niet alleen het inzicht van cliënten in hun behandelproces, maar vereenvoudigt ook de administratieve taken voor zorgverleners.

Ontdek het cliëntportaal!

Het cliëntportaal ondersteunt zorgaanbieders dus in hun belangrijkste processen, zonder dat daar hoge kosten aan verbonden zijn.

Ben je ook geïnteresseerd in het cliëntportaal en wil je weten wat het voor jou kan doen?  We plannen graag een gesprek met je in!