Bel direct: +31 88 988 90 00
Maak een afspraak

Verhoogde klanttevredenheid door goed ERP-systeem voor de maakindustrie

En een hoge klanttevredenheid, staat gelijk aan betere bedrijfsresultaten. Een goed functionerend ERP systeem voor de maakindustrie kan je hierbij helpen. Een paar cijfers:

 

  • Een nieuwe klant winnen kost 8 keer meer energie dat een bestaande klant behouden.
  • Zo’n 90% van je ontevreden klanten deelt zijn mening (“ik raad je af om met dit bedrijf zaken te doen”) met ongeveer 9 andere personen.

Door betere service aan te bieden aan je huidige klanten, verhoog je de klanttevredenheid, maak je van klanten ambassadeurs en voorkom je dus onnodige kosten. In dit artikel lees je hoe je een service en klanttevredenheid verankert in jouw organisatie.

 

Service en persoonlijke aandacht bij feedback

Met service en persoonlijke aandacht creëer je succesverhalen en bouw je aan een positief imago. Betrokken klanten nemen de moeite om je te voorzien van feedback en plaatsen positieve uitingen op social media. De mate waarin je de feedback van jouw klanten meeneemt in de oplossing, is bepalend voor hun klanttevredenheid. En voor een prospect zijn dit redenen om klant bij je te worden.

 

Het binden van klanten en het onderhouden van je klantrelaties is het fundament voor je bedrijf. Door proactief verbeteringen en ontwikkelingen met je klant te bespreken en daar over mee te denken, groeit je klantloyaliteit en creëer je een partnership.

 

Overzicht en inspelen op de wensen van de klant

Goede service aan je klanten houdt direct verband met de levering van je producten. Een ERP systeem helpt jou hierbij.  Het verlenen van service door het tijdig vastleggen van klant- en productinformatie kan je goed faciliteren vanuit een centraal ERP systeem: een betrouwbare bron en waardevolle investering in je bedrijf. In de volgende situaties komt dat goed van pas:

  • Aan de telefoon krijgen de inkopers/verkopers vraagstukken in sneltreinvaart op zich af over beschikbaarheid, levertijden, kwaliteit en producteigenschappen.
  • Ook wil je snel kunnen inzien wat je klant recentelijk heeft gekocht, tegen welke prijs, welke leveringsvoorwaarden en of er nog facturen open staan.
  • Wanneer de orders geleverd zijn, wil je uiteraard ook geautomatiseerd in één keer de facturen, testdata en certificaten versturen.

 

Hoge flexibiliteit en leverbetrouwbaarheid met ERP voor de maakindustrie

De lat ligt hoog in de maakindustrie. Bedrijven moeten flink concurreren op levertijd, prijs en productkwaliteit. Tegelijkertijd wijzigen je klanten hun orders vaker dan ooit en staan leverafspraken voortdurend onder druk. Deze ontwikkelingen brengen je in twee ogenschijnlijk tegengestelde uitdagingen: het vergroten van je flexibiliteit en het handhaven van je hoge leverbetrouwbaarheid. Nee verkopen is eigenlijk geen optie, want alternatieven zijn er altijd voor de klant.

 

Als productiebedrijf moet je snel in kunnen spelen op de wensen van de klant. Zo kan de klant levertijden en aantallen van orders wijzigen of een nieuwe versie van een product introduceren terwijl er geproduceerd wordt. Je moet dus weten met welke orders je kan schuiven en wat de impact daarvan is voor productie en kostprijs. Immers had je de productie optimaal ingepland met minimale omstel- en wachttijden. Een visueel inzicht in de planning en een geautomatiseerd shop floor systeem zijn noodzakelijk. Als dit verandert kunnen de productiekosten oplopen en de marge afnemen. Ook achterstanden of productiestoringen zorgen voor leverproblemen.

 

Meer flexibiliteit zonder verlies aan klanttevredenheid

Flexibiliteit kun je realiseren met een ERP-systeem dat niet alleen een goede materiaal en productieplanning heeft, maar juist ook rekening houdt met informatie die vastligt over klanten, leveringen, klachten en bijbehorende documenten. Dat betekent dus geen lokale Excel-bestanden meer of meerdere systemen in gebruik.

 

Eén centrale bron van al jouw informatie: dat is de kracht van ERP. Op deze manier kan jij de klant snel te woord staan als het gaat om de kwaliteit van producten, de status van een order of de impact van wijzigingen in de planning. We hebben voor klanten een web portal gebouwd waarin klanten continu geïnformeerd worden over deze onderwerpen en een review kunnen geven bij een levering.

I-MAKE KLANTERVARINGEN

I-Make klanten profiteren van een overzichtelijk systeem, kostenbesparing door efficiënte processen en vooral rust in de organisatie.


I-Make

Als Axians zijn wij Gold Partner van Microsoft en leveren wij het ERP systeem Microsoft Dynamics Business Central. Dit systeem hebben wij uitgebreid met een Add-On voor de maakindustrie, genaamd I-Make. Het vastleggen van klantwensen, productspecificaties, kwaliteitseisen, leveringsvoorwaarden en andere relevante informatie kun je doen in I-Make. Een grafische planning tool en Shop Floor Systeem geven inzicht in planning en productievoortgang en bieden tevens de flexibiliteit om klantwijzigingen door te voeren in productie.

 

Wil je hier een keer over sparren? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen! Vul het contactformulier in of bel +31 88 988 90 00

 

Antoinette Tuinier

Client manager

Copyright © 2021 Axians. All rights reserved | Privacy Statement | Juridische Gegevens