Bel direct: +31 88 988 90 00
Maak een afspraak

Daar had ik geen rekening mee gehouden

De verdiensten van AGF handelaren zijn afhankelijk van verschillende kostencomponenten. In tegenstelling tot andere sectoren is er sprake van een achterwaartse afrekenmethode. Met beperkte marges en fluctuerende dagprijzen zijn controle op kosten en het beperken van risico’s dagelijkse bezigheden bij AGF bedrijven. Hoe zorgen we voor een positief resultaat bij uitmelding?

 

Alles begint bij een goede structuur

Voordat goederen beschikbaar zijn voor verkoop worden er al kosten gemaakt die direct aan een partij worden toegerekend. Dit beperkt zich niet tot alleen de directe kosten van het product. Het zijn juist de indirecte kosten die in de AGF branche bepalend zijn voor het resultaat, zoals

  • Transport voor aanvoer
  • Geconditioneerde opslag
  • Om- of verpakken inclusief verpakkingen, labels en fust
  • Afwaardering van producten ivm afname van kwaliteit
  • Uitval van product
  • Verkoopkosten
  • Logistieke kosten

Kies de juiste oplossing

Wanneer jouw afnemers zich over de wereld bevinden of je regelmatig te maken hebt met incidentele orders, dan is het makkelijk om te werken met vooraf ingevulde prijscalculaties die de verschillende kostencomponenten voor de verkoper inzichtelijk maken. Een bedrijf dat veel werkt met overzeese bestemming zal per order moeten bekijken wat de kosten voor zeevracht zijn, aangezien ook deze fluctueren. Ditzelfde geldt ook wanneer leveranciers sterk variëren. Een goede kostenstructuur kan de helpende hand zijn voor de afdeling verkoop.

 

Als er sprake is van veel vaste afnemers of leveranciers en er bijvoorbeeld weinig fluctuaties in de kosten optreden, dan kan een geautomatiseerd systeem beter passen. Hierin kun je op verschillende niveaus standaard kosten vastleggen, zoals op klant, leverancier of artikelniveau. Deze inrichting zorgt voor een automatische berekeningen en geeft AGF bedrijven de mogelijkheid om snel te handelen op basis van de juiste gegevens.

 

Software en margeberekeningen

Veel ERP applicaties bieden de mogelijkheid om kosten toe te rekenen aan specifieke logistieke transacties of geproduceerde artikelen. Dit is meestal achteraf, terwijl het in de AGF branche juist belangrijk is om vooraf deze kosten goed inzichtelijk te krijgen. Een goede branche specifieke AGF oplossing biedt de mogelijkheid om deze kosten inzichtelijk te maken, zodat bij verkoop bekend is wat de begrote kosten zijn en wat de te verwachten marge is.

 

Trap niet in de valkuil

De grootste valkuil die wij zien bij AGF bedrijven zijn in systemen vast ingestelde kosten die gedurende de tijd toch wijzigen. Hierdoor blijken de resultaten na het opmaken van de account sale of uitmelding tegen te vallen. Oeps, zijn de vrachtkosten voor deze order hoger? Daar had ik geen rekening mee gehouden!

 

Het analyseren van kostencomponenten en het bijstellen wanneer dat nodig is, draagt bij aan positieve resultaten bij de eindafrekening. Wil je als AGF bedrijf geen financiële verrassingen na uitlevering en wil je weten hoe een ERP systeem daarbij kan helpen?

 

Neem gerust contact op met Raymond Langeveld.

Copyright © 2021 Axians. All rights reserved | Privacy Statement | Juridische Gegevens