Bel direct: +31 88 988 90 00
Maak een afspraak

Een tijd geleden stelde iemand mij de vraag waar bedrijven in de AGF sector momenteel behoefte aan hebben op het gebied van informatievoorziening en automatisering. Best een interessante vraag waar ik eigenlijk niet direct antwoord op had. Natuurlijk, veel bedrijven willen op een zo eenvoudig mogelijke manier en met minimale inspanning hun processen automatiseren. Maar is dat nu echt hun enige behoefte, of zijn er nog andere aspecten waar vraag naar is?

 

Tracking & Tracing en voorspellen

Een goede manier om daarachter te komen is het simpelweg vragen aan deze bedrijven zelf. Vorige maand was ik op FruitLogistica, waar ik veel bezoekers heb mogen spreken over dit onderwerp. De antwoorden waren divers, maar er zijn een tweetal behoeftes die mij opvielen en waar ik verder op in ga, namelijk Tracking & Tracing en het simuleren van de dagelijkse logistieke besturing.

Enerzijds zijn veel bedrijven hier al heel actief mee bezig, anderzijds merk ik dat er nog veel behoefte is aan ondersteuning rondom deze vraagstukken.

 

Gedetailleerdere keteninformatie

De eerste behoefte is (eerlijk is eerlijk) niet helemaal nieuw, namelijk veel en meer gedetailleerdere keteninformatie. Zeker, tot op bepaalde hoogte is tracking & tracing, zoals dat wordt genoemd, in de keten geborgd. Voor AGF bedrijven is terug te vinden wie de producten geleverd heeft en waar ze naar toe zijn gegaan. En voor de consument is veelal ook te zien waar het product geteeld is. Maar de behoefte gaat verder. Veel voorkomende vragen met betrekking tot traceerbaarheid zijn:

  • Van welke terrein komt het product?
  • Van welk deel van het terrein komt het product?
  • Welke middelen zijn gebruikt voor voeding en gewasbestrijding?
  • Wanneer zijn deze middelen toegediend?
  • Van welke leverancier komen de zaden van het product?

En niet alleen informatie uit het verleden is belangrijk, maar ook wanneer de teler verwacht weer te gaan zaaien en welke middelen hij daarbij gaat gebruiken.

Informatie moet dus bij voorkeur door de hele keten bewaard blijven, waardoor het registeren en bewaken van gegevens steeds belangrijker wordt.

 

Wat als………….?

Een andere behoefte die ik regelmatig hoorde op Fruit Logistica was het simuleren van de dagelijkse logistieke besturing. Wat gebeurt er als ik…………:

  • morgen twee vrachtwagens minder laat rijden?
  • een extra bestelling plaats?
  • een paar verpakkingslijnen in onderhoud ga nemen?
  • een tekort in voorraad op een bepaalde manier op los?

Wat voor gevolgen heeft dit voor de kostprijs, en voor mijn marge? Idealiter zou het mogelijk zijn om in het informatiesysteem deze dag na te bootsen om te voorspellen of er ergens knelpunten ontstaan en desgewenst de situatie met andere gegevens te herhalen, totdat het gewenste resultaat is bereikt. Best lastig, want er zijn nogal wat parameters en zelfs het bepalen van het gewenste resultaat is moeilijk.

 

Uitdagingen genoeg

Hoewel geen van de benoemde behoeftes dus echt nieuw zijn, zijn er uitdagingen genoeg om processen en systemen zo in te richten dat een medewerker met een gemiddelde kennis van je bedrijf hier toch mee kan werken. Zo voorkom je ook dat je als bedrijf volledig afhankelijkheid bent van die ene collega die precies weet hoe die complexe Excel sheets werken, waarin alle informatie rondom herkomst staat en waarin calculaties worden gemaakt.

En onderschat ook vooral niet hoeveel extra tijd het kost om berekeningen zelf te moeten maken en ze kloppend te krijgen.


Als voorbeeld; Het onderstaande raadseltje, dat in beginsel heel eenvoudig is, geeft al hoofdbrekens genoeg;

Een AGF handelaar moet voor exact € 100 producten kopen en minimaal 1 stuk van de volgende soorten:

  • appel à € 1 p.st
  • pruim à € 0,25 p.st
  • jackfruit à € 15 p.st

Welk assortiment moet hij aanschaffen?


Benieuwd naar het antwoord? Of wil je weten hoe software kan ondersteunen bij bovenstaande vraagstukken? Wij denken graag met je mee, bel gerust.

Copyright © 2019 Axians. All rights reserved