De verpakkings- of verwerkingspapieren zijn afgedrukt en liggen netjes klaar. Met geplande leverdatum, inclusief specificaties van het product. Het kwaliteitsrapport is ook al afgedrukt en kan zo worden ingevuld. De teamleider is bekend met de papieren en kan op basis hiervan prima prioriteiten stellen en het werk verdelen over de juiste afdelingen. Aan de hand van de documenten weet ook de productie- en magazijnmedewerker precies wat er moet gebeuren. En de kwaliteitscontrolemetingen worden uitgevoerd en genoteerd. “Daar is niets mis mee,” zou je zeggen… Maar het tegengestelde is waar.

De impact van een klantwijziging

De klant wijzigt op het laatste moment nog wat specificaties. Of er volgt nog een aanvulling. Dan worden de papieren teruggehaald van de werkvloer en vervangen door nieuwe papieren. Maar waar zijn die papieren dan? In de grote stapel van de ploegleider? Op de heftruck?

Of de planning wijzigt. De order schuift twee weken naar achteren. En de zoektocht naar de reeds geprinte documenten begint opnieuw. De datum die daarop staat, moet immers worden gewijzigd.

Bovenstaande situaties zijn waarschijnlijk voor iedereen herkenbaar. En de kans dat dit helemaal goed gaat en alle papieren netjes worden vervangen is erg klein. De orders worden te vroeg geproduceerd, wat verstrekkende gevolgen kan hebben. In het ergste geval worden orders dubbel gemaakt of worden foutieve producten gemaakt met incourante voorraad en hoge faalkosten tot gevolg.

Wie schrijft die blijft…. aan het werk

Een ander nadeel van papier is dat dit vaak een dubbele administratie oplevert. De keur-medewerker noteert bijvoorbeeld kwaliteitskenmerken bij inslag. Veel van die gegevens moeten later weer teruggevonden kunnen worden. Bijvoorbeeld voor traceability doeleinden of bij klachten. Dat betekent dus invoeren in het systeem. En dat is dubbel werk! Om nog maar te zwijgen over de nadelige gevolgen voor het milieu door meer papierverbruik.

De route naar een papierloze werkvloer

Hoe voorkom je deze problemen? Een papierloos kantoor is bij veel mensen niet onbekend. Maar papierloze werkvloer? Het is in veel gevallen wel haalbaar. Om dit te realiseren moet je rekening houden met een aantal benodigdheden.

Een digitale werkvloer begint met een ERP systeem

Alle data die je digitaal vastlegt, dient ook op een plaats terecht te komen waar iedereen gebruik van kan maken. Een systeem waarmee jij door gebruik van deze informatie de volgende stap kunt zetten en gemakkelijk wijzigingen bij kunt houden. De digitale werkvloer begint met een ERP systeem.

Een scherm met actuele informatie

Denk hierbij aan een scherm waar alle actuele informatie opstaat en waar de actuele verpakkingsopdrachten en verkooporders kunnen worden opgevraagd. Door een scherm te gebruiken kunnen ook de aantekeningen direct worden ingevoerd. Twee vliegen in één klap dus!

Scada oplossing

Ook kan de productiedata door de machine worden geregistreerd in een Scada oplossing. Dit passen veel AGF bedrijven al toe voor de digitalisering van hun werkvloer. Als de machine stilvalt, dan leg je de stilstandstijd en de hoeveelheid uitval en afval vast op je tablet of de data komt automatisch in je Scada systeem.

Een scanner in het magazijn

Zo ook bij het scannen van artikelen in het magazijn. De Pick volgorde en de locaties worden naar de scanner gestuurd. Tijdens het picken verzamel je de data met je scanner. Door deze data te koppelen met je ERP systeem zijn je ordergegevens, de voortgang en de voorraad direct bijgewerkt. En je kan meteen verder met de volgende stap in het proces; dit leidt tot kortere doorlooptijden, minder uitval, lagere incourante voorraden en hogere leverbetrouwbaarheid. En dat betekent een vermindering van je administratieve kosten en dervingkosten. Ook analyses, voorspellingen en budgetten maken handig gebruik van deze data.

Digitalisering in de agf

Chapeau!

Je weet nu welke kant je op wil, maar de vraag is: bij wie? Hieronder laten we onze klanten voor zichzelf spreken, zodat jij, je opties beter tegen elkaar kunt afwegen:

I-Fresh AGF

Axians is de drijvende kracht achter RedStar 3.0

Axians is de drijvende kracht achter RedStar 3.0. Dit jaar viert tomatenspecialist RedStar haar 70-jarig bestaan. Uitgerekend tijdens dit jubileum wordt, na twee jaar hard zwoegen, het uitgekiende ERP-systeem ‘I-Fresh’ van Axians opgeleverd.
Lees meer
Business Applications Groot- & detailhandel

Tomatenspecialist Redstar plukt vruchten van digitalisering met I-Fresh ERP

'Het scheelt me zes uur per week aan administratieve rompslomp’, zegt een stralende Henri Lambriex, CEO van RedStar.
Lees meer
Business Applications Groot- & detailhandel

De moderne veiling met de I-Fresh totaaloplossing

Rens Muskens, manager Finance & IT bij Veiling Zaltbommel: "We waren op zoek naar een partij die bekend is met de AGF-handel en waarmee we een langetermijnrelatie aan konden gaan."
Lees meer
Business Applications Groot- & detailhandel

Alle binnen- en buitenlandse werkprocessen in één systeem

Commercieel directeur van Q-Cape, Leo Stoker: “Voor we onze ERP software vernieuwden, werkten we met twee verschillende systemen. Dat was een inefficiënte situatie waarin het lastig was om in beide systemen hetzelfde beeld te krijgen.”
Lees meer
Business Applications Groot- & detailhandel

Verpakker van spruiten kiest voor I-Fresh

Corstiaan Piek: “Veel bedrijven uit onze sector werken met Axians samen en Axians spreekt onze taal, dit geeft vertrouwen”.
Lees meer
Business Applications Groot- & detailhandel

Voorbereid op ERP implementatie dankzij proeftuin

Jan Bijleveld, directeur: “Door de implementatie van I-Fresh verwachten we dat er meer rust komt binnen de organisatie, doordat we processen beter onder controle hebben en minder brandjes hoeven te blussen. Dit levert een hoop tijdsbesparing op.
Lees meer
Business Applications Groot- & detailhandel

Optimaliseren van processen door inzet van I-Fresh

Mathieu Boots: “Doordat Gourmet flink is gegroeid worden onze processen steeds complexer. Met het nieuwe systeem kunnen we met dezelfde groep mensen een dubbele omzet aan.”
Lees meer
Business Applications Groot- & detailhandel

Een enorme efficiencyslag met I-Fresh

Piet van Liere, directeur: “Doordat we zeer beperkt gebruik maken van maatwerk, kunnen we met I-Fresh in de toekomst eenvoudig upgraden naar de nieuwste Microsoft Dynamics versie."
Lees meer
Business Applications Groot- & detailhandel

Grip op marges dankzij I-Fresh

Laurent Jurvillier, Directeur: “Axians kent onze branche en spreekt dezelfde taal als wij.”
Lees meer
Business Applications Groot- & detailhandel

Als de basis goed staat, maak je een enorme efficiëntieslag

Dankzij automatisering kan het personeel zich bezighouden met belangrijke zaken. Als de basis goed staat maak je een enorme efficiëntieslag, die naar mijn idee nog in de gehele AGF-branche gemaakt kan worden…
Lees meer