Om als AGF-bedrijf voorop te blijven lopen in een concurrerende omgeving is het belangrijk om wendbaar te zijn. Doordat er voornamelijk met verse producten wordt gewerkt zijn de doorlooptijden kort. Producten die vandaag binnenkomen gaan vaak dezelfde dag nog naar een klant. Daarnaast kan het voorspellen van de klant- en marktvraag een uitdaging met zich mee brengen. Hoe blijf je als AGF-bedrijf wendbaar?

AGF-bedrijven moeten direct en flexibel in kunnen spelen op de wensen van de klant. Ook moeten ze pro-actief kunnen handelen bij veranderingen in de onderneming en in de markt. Het digitaliseren van processen kan hierbij helpen, maar alleen dat is niet voldoende. Om goed in te kunnen spelen op veranderingen heb je als AGF-bedrijf inzicht nodig in stuurinformatie.

Stuurinformatie stelt verschillende AGF-bedrijven in staat om inzicht te krijgen in belangrijke informatie. Hierdoor kan er intern met meer vertrouwen een beslissing worden genomen. Daarnaast kan het ook wenselijk zijn om stuurinformatie toegankelijk te maken voor ketenpartners zoals telers of coöperatie-leden.

Krachtige tool voor strategische analyses

Met toegang tot realtime stuurinformatie hebben AGF-bedrijven een krachtige tool in handen bij het doen van strategische analyses. De informatie ondersteunt naast het management ook de medewerkers bij de uitvoering van operationele werkzaamheden. Met inzicht in de belangrijkste prestatie indicatoren kan er per afdeling gekeken worden waar aandacht nodig is en wat er juist goed gaat.

AGF-dashboard

Een dashboard is een geschikt middel om stuurinformatie inzichtelijk te maken. Om de benodigde KPI’s te bepalen die vervolgens middels een dergelijk dashboard gerapporteerd dienen te worden, is het nodig om naar strategische doelstellingen van de onderneming te kijken maar ook om naar de operationele zaken binnen de huidige organisatie. Daarnaast spelen specifieke branche-kenmerken een belangrijke rol. Voor de AGF-branche is het snel inzicht hebben in de volgende onderwerpen van cruciaal belang :

  • Gerealiseerde verkoop (marges),
  • Inzichten met betrekking tot bundelpartijen
  • Beschikbaarheid van grondstoffen / eindproducten
  • Derving

Belang van actueel inzicht

Inzichten in bovenstaande voorbeelden zijn nutteloos als deze te laat achteraf beschikbaar komen, bijvoorbeeld eens per maand / per kwartaal. Als deze informatie wel voorhanden is vanuit het ERP-pakket, bijvoorbeeld vanuit onze I-Fresh Add-on module, kan deze informatie actueel en zeer effectief ontsloten worden richting de organisatie en eventueel daarbuiten.  Deze informatie kan eenvoudig worden gedeeld middels bestaande apps die gebruikt kunnen worden op mobiele telefoons, tablets en computers.

Omdat iedere branche en bedrijf natuurlijk anders is, vraagt het vaak een specifieke opzet om de gewenste realtime stuurinformatie inzichtelijk te hebben. Naast ERP-software met de I-Fresh Add-on biedt Axians specifieke dashboards aan voor AGF-bedrijven. Deze opzet wordt naar wenst gemaakt zodat deze per bedrijf de juiste informatie bevat.

Chapeau!

Je weet nu welke kant je op wil, maar de vraag is: bij wie? Hieronder laten we onze klanten voor zichzelf spreken, zodat jij, je opties beter tegen elkaar kunt afwegen:

I-Fresh AGF

Axians is de drijvende kracht achter RedStar 3.0

Axians is de drijvende kracht achter RedStar 3.0. Dit jaar viert tomatenspecialist RedStar haar 70-jarig bestaan. Uitgerekend tijdens dit jubileum wordt, na twee jaar hard zwoegen, het uitgekiende ERP-systeem ‘I-Fresh’ van Axians opgeleverd.
Lees meer
Business Applications Groot- & detailhandel

Tomatenspecialist Redstar plukt vruchten van digitalisering met I-Fresh ERP

'Het scheelt me zes uur per week aan administratieve rompslomp’, zegt een stralende Henri Lambriex, CEO van RedStar.
Lees meer
Business Applications Groot- & detailhandel

De moderne veiling met de I-Fresh totaaloplossing

Rens Muskens, manager Finance & IT bij Veiling Zaltbommel: "We waren op zoek naar een partij die bekend is met de AGF-handel en waarmee we een langetermijnrelatie aan konden gaan."
Lees meer
Business Applications Groot- & detailhandel

Alle binnen- en buitenlandse werkprocessen in één systeem

Commercieel directeur van Q-Cape, Leo Stoker: “Voor we onze ERP software vernieuwden, werkten we met twee verschillende systemen. Dat was een inefficiënte situatie waarin het lastig was om in beide systemen hetzelfde beeld te krijgen.”
Lees meer
Business Applications Groot- & detailhandel

Verpakker van spruiten kiest voor I-Fresh

Corstiaan Piek: “Veel bedrijven uit onze sector werken met Axians samen en Axians spreekt onze taal, dit geeft vertrouwen”.
Lees meer
Business Applications Groot- & detailhandel

Voorbereid op ERP implementatie dankzij proeftuin

Jan Bijleveld, directeur: “Door de implementatie van I-Fresh verwachten we dat er meer rust komt binnen de organisatie, doordat we processen beter onder controle hebben en minder brandjes hoeven te blussen. Dit levert een hoop tijdsbesparing op.
Lees meer
Business Applications Groot- & detailhandel

Optimaliseren van processen door inzet van I-Fresh

Mathieu Boots: “Doordat Gourmet flink is gegroeid worden onze processen steeds complexer. Met het nieuwe systeem kunnen we met dezelfde groep mensen een dubbele omzet aan.”
Lees meer
Business Applications Groot- & detailhandel

Een enorme efficiencyslag met I-Fresh

Piet van Liere, directeur: “Doordat we zeer beperkt gebruik maken van maatwerk, kunnen we met I-Fresh in de toekomst eenvoudig upgraden naar de nieuwste Microsoft Dynamics versie."
Lees meer
Business Applications Groot- & detailhandel

Grip op marges dankzij I-Fresh

Laurent Jurvillier, Directeur: “Axians kent onze branche en spreekt dezelfde taal als wij.”
Lees meer
Business Applications Groot- & detailhandel

Als de basis goed staat, maak je een enorme efficiëntieslag

Dankzij automatisering kan het personeel zich bezighouden met belangrijke zaken. Als de basis goed staat maak je een enorme efficiëntieslag, die naar mijn idee nog in de gehele AGF-branche gemaakt kan worden…
Lees meer