Software voor de zorgsector ontwikkelen is geen dagelijkse koek. Deze markt kenmerkt zich door de continu veranderende wet- en regelgeving waarop de software geënt moet zijn. Grote spelers hebben de markt in handen, die erg krap en competitief in elkaar steekt. Partijen zoals Chipsoft, Epic en Unit4 vormen de kern. Toch behoort NEXUS met bijna 1.300 medewerkers tot de top van edp-leveranciers van Europa. De Nederlandse tak is met 130 medewerkers tevens een vooraanstaande speler binnen ons land. Door een alles-in-één pakket aan te bieden onderscheiden zij zich van andere partijen. We gingen in gesprek met Frans van Emmerik, functioneel applicatiebeheerder bij NEXUS Nederland, over de manier waarop Exact en Axians bijdragen aan hun succes.
Nexus specialiseert zich in software voor de zorgsector. Met drie focusgebieden brengen zij focus aan in hun business. Enerzijds ontwikkelen ze verschillende soorten software voor ziekenhuizen. Hierbij gaan ze verder dan enkel het patiëntendossier. De tweede sector die zij bedienen is de GGZ, waarbij de verschuiving naar de Cloud een belangrijke topic is. Tot slot automatiseren ze het proces van voedsel bestellen in het ziekenhuis met FoodCare. De patiënt bepaalt zo zelf wat zij in de middag en avond als maaltijd voorgeschoteld willen zien. Net als Exact biedt NEXUS op deze manier een volledige suite aan softwareoplossingen, die samen komen om een geheel te vormen. “We zijn een beetje een Exact in het klein, alleen doen wij het in de medische sector,” aldus Frans. Alles met als uitgangspunt om een betaalbare, betere en meer persoonlijke zorg te realiseren door middel van (technologische) innovaties.
Lange, complexe implementatietrajecten in een verzadigde markt
Ziekenhuizen en GGZ-instellingen kiezen niet snel een nieuw systeem. De zorgsector werkt vele jaren met hetzelfde systeem, waarbij de gekozen software flexibel genoeg moet zijn om aan o.a. de veranderende wet- en regelgeving gedurende deze periode te voldoen. Als er dan een traject speelt, is dat behoorlijk complex. Frans: “Het zijn lange trajecten. Een implementatie bij een ziekenhuis neemt gerust twee jaar in beslag, want er moeten veel complexe processen worden ingericht. Bij de GGZ zijn de trajecten over het algemeen korter. We hebben het afgelopen jaar het Groene Hart Ziekenhuis binnengehaald, dit is direct een order voor de komende tien jaar.” Ziekenhuizen en GGZ-instellingen overwegen dus goed welke software het beste bij hen past. De groep ziekenhuizen is ook niet al te groot, dus een nieuwe opportunity presenteert zich niet iedere week. Voor NEXUS ligt de focus daarom op het behouden van klanten. Via gebruikersverenigingen kijken ze wat ze kunnen betekenen. Dit doen zij door de software te verbeteren en veel persoonlijke aandacht te geven aan hun relaties. Ook onderscheiden zij zich door financieel voordeliger te zijn dan de concurrent. Toch liggen er risico’s op de loer, door bijvoorbeeld overnames. De grootste partij bepaalt dan welke software er gebruikt gaat worden, waarbij de software van de kleinere partij aan de kant geschoven wordt.
Om optimaal op de hoogte te zijn van wat er speelt bij klanten en alles gestroomlijnd te laten verlopen, is een goed systeem waarin alles vastgelegd wordt cruciaal. Dat is waar de software van Exact en Axians NEXUS bij ondersteunt.
Samenwerken met een ervaren expert
Frans werkt inmiddels ruim acht jaar bij NEXUS, maar was daarvoor lange tijd werkzaam bij Exact Software in verschillende rollen. Ook heeft hij aan de partnerzijde gewerkt. Hij kent de software hierdoor als geen ander en kan dus ook zelf sleutelen aan het systeem. Hierdoor is het partnership met Axians anders dan in de meeste gevallen. “Exact Synergy is een workflow annex financieel systeem,” aldus Frans. “Stamgegevens, projecten, urenregistratie: al deze processen vinden plaats binnen Exact Synergy. Vervolgens wordt de financiële afhandeling met Globe gedaan.” Daar waar de basis van Exact Synergy tekort schiet, komt Axians om de hoek kijken. “Voor ons is het stuk urenregistratie en de facturatie, inclusief koppeling met Globe, veruit het belangrijkste. Hiervoor maken we gebruik van HR-module van Axians en ook CRM is voor een gedeelte ingezet. Met Solution Builder bouw ik veel zelf en daarnaast gebruiken we nog TVM (Trigger & Validation Manager) en Word-Merge.” Ook staan ze op het punt om de contractmodule te gaan gebruiken, waarmee een fikse tijdbesparing gerealiseerd gaat worden. Zo kan de bestaande Exact omgeving flexibel ingericht worden.
Naast Exact software en de bouwstenen van Axians worden er ook nog andere oplossingen gebruikt. Zo wordt Power BI ingezet voor creëren van rapportages, gebruiken ze op de development afdeling Confluence en Yira en worden daarnaast nog enkele andere tools ingezet. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de stamgegevens van Exact. Daar staan namelijk de relaties, projecten en urenverantwoording in.
Zelf sleutelen hand in hand met ondersteuning
Als ervaren gebruiker van Exact software heeft Frans een kritische blik. “Onze software draait natuurlijk gewoon, ik heb geen grote problemen. Ik vind altijd workarounds en daar kom ik meestal wel uit. Als het escaleert kan ik goed met Axians overleggen.” Over het partnership in het algemeen is hij tevreden. “De ondersteuning die Axians ons biedt is goed. We hebben vaste contacten op de servicedesk, de consultants helpen ons goed en als ik ergens problemen mee heb wordt dat goed opgelost.”
Hoe ziet de toekomst eruit voor NEXUS?
“We zijn bij NEXUS nog steeds bezig met groeien. We krijgen een steeds hoger marktaandeel en staan in Nederland op een mooie derde plek. Met producten zitten we goed, maar de markt is klein dus we stoppen er veel energie in. Er zijn altijd dingen die je mist of die een concurrent net iets beter doet. Dit verwerken we en we creëren een zo compleet mogelijk pakket.” Uiteraard beweegt Axians met ze mee, om hen te ondersteunen bij hun missie: betaalbare, betere en meer persoonlijke zorg realiseren.
Een goed systeem staat aan de basis van een succesvolle organisatie. Laat jouw software je ontzorgen met dé oplossing voor ICT bedrijven: CaseNext ICT! CaseNext is dé business software voor ICT bedrijven waarmee je optimaal presteert en voorop blijft lopen in de markt. Gebaseerd op het ERP platform van Exact, hebben we in samenwerking met klanten verschillende add-ons ontwikkeld om het systeem perfect aan te laten sluiten op de processen binnen deze branche. Door deze processen te optimaliseren wordt er een efficiëntieslag gemaakt in de organisatie, wat zich vertaalt in een sterke performance en gedenkwaardige klantervaringen. CaseNext ondersteunt alle facetten van je core business.
Contact
Wil je meer weten? Bel ons op 088 597 5550. We komen graag in contact!