De bereikbaarheid van ons land staat hevig onder druk. Daarom is het belangrijk te investeren in schaalbare en slimme infrastructuren zodat havens, luchthavens, weg en spoor naadloos op elkaar aansluiten. Ook zullen we het OV slimmer moeten gaan organiseren. Gelukkig biedt 5GaaS uitkomst. Wat mogelijkheden op een rij:
- Connectiviteit in afgelegen gebieden: sommige transportlocaties bevinden zich op afgelegen plekken met beperkte connectiviteit. Ook is er vaak sprake van complex gebouwde locaties die het bereik beperken. Een private mobile network via 5G kan zeer betrouwbare connectiviteit bieden op iedere plek die je wilt.
- Flexibele netwerkarchitectuur: omgevingen veranderen vaak van indeling of functie. Denk bijvoorbeeld aan de haven, waar containers op wisselende plekken kunnen staan. Bij andere netwerktechnologieën heeft dat invloed op het bereik, maar met 5GaaS kun je het netwerk aanpassen aan de omgeving.
- Real-time connectiviteit: in de haven wordt steeds meer gebruikgemaakt van AGV’s en robotics. Deze toepassingen vragen om real-time netwerkconnectiviteit. Want als er een obstakel in de weg staat, moet het onbemande voertuig direct een noodstop kunnen maken, en niet pas een halve seconde later.
- Hoge bandbreedte: we lezen vrijwel dagelijks in het nieuws over geweldsincidenten in het OV. Daarom worden steeds meer treinen, trams, bussen en stations uitgerust met camerabewaking. AI analyseert de beelden en detecteert volautomatisch verdachte situaties. 5GaaS biedt de benodigde bandbreedte om de beelden real-time naar de cloud te sturen voor analyse en de resultaten near real-time terug te ontvangen.
- Man down en push-to-talk: veilig werken is een speerpunt, maar voor de communicatie tijdens noodsituaties is vaak weinig aandacht. En dat terwijl met 5GaaS de technologie voorhanden is om direct een noodsignaal uit te zenden als iemand valt (‘man down’) of om via een noodknop om hulp te vragen (push-to-talk).