Specifieke logistieke uitdagingen in de zorg

Het logistieke proces in de zorg is complex. Zo kan er sprake zijn van een centraal magazijn, veel decentrale opslagpunten of helemaal geen magazijnfunctie. Afhankelijk daarvan kun je te maken hebben met verschillende logistieke stromen, waaronder opslaan en picken, cross docking en directe levering.  Nog ingewikkelder wordt het in geval van retour- en reparatieprocedures waar veel afwegingen gemaakt dienen te worden. Immers, komt iets wel of niet in aanmerking voor een retourzending, kan of mag iets gerepareerd worden, en hoe, door wie en waar wordt die reparatie dan uitgevoerd?

Het artikelbeheer van medische middelen legt een steeds grotere druk op ziekenhuizen. Er zijn steeds meer artikelen waarvoor het verplicht is om lot- en serienummer en verloopdatum te registreren. Deze informatie kan door de leverancier aangeleverd worden middels gestandaardiseerde berichten (EDI), of de zorginstelling zal het bij de ontvangst zelf moeten registreren, bijvoorbeeld door middel van het scannen van een barcode. Deze regeling geldt dus ook voor bruikleensets en consignatie artikelen.

Laat me je helpen

We zien de laatste jaren een sterke toename in aandacht en interesse voor een goede integratie van EPD- en ERP-systemen en het automatisch verwerken van artikel attributen via GS1.  Strengere Europese wetgeving op gebied van medische hulpmiddelen en landelijke regelgeving omtrent implantaten, gecombineerd  met de wens om sneller en efficiënter te registreren liggen hier aan ten grondslag.

Frank Pels

Productspecialist Zorg ERP

Zorg ERP

Sluitende registratie met artikeltracering

Met de artikeltracering van Zorg ERP is een volledig sluitende serie- en lotnummerregistratie mogelijk. Per artikel is instelbaar welke tracering vereist is (lot, serie en/of verloopdatum). Invoer via de scanner van deze gegevens wordt volledig ondersteund, waarbij samengestelde barcodes herkend en opgesplitst kunnen worden. Bij het uitgifteproces leg je het afgegeven serienummer of lotnummer vast, zodat je altijd overzicht hebt welke serie- en lotnummers in voorraad zijn.

Zorg ERP Scannen

Scannen

Tijdens en/of na het uitvoeren van de verrichting wordt geregistreerd wat het daadwerkelijke verbruik is. Als het verbruik geregistreerd is op de scanner, dan wordt dit realtime vastgelegd en verwerkt in de OK logistieke module. Niet gebruikte bruikleenartikelen kunnen worden terug gezonden naar de leverancier. Zorg ERP kan onder andere integreren met HiX, Epic, Copernicare, Medscan en Johnson & Johnson/Resolution.

 

Zorg ERP Logistiek

OK Logistiek

Speciaal voor ziekenhuizen hebben we een module OK Logistiek ontwikkeld, waarin het volledige logistieke proces op een OK wordt geautomatiseerd door scanning van artikelen, inclusief lotnummer, serienummer en houdbaarheidsdatum. Het proces omvat de volgende stappen:

  • Ontvangst en opslag van artikelen en materialen;
  • Scannen van verbruik op de OK;
  • Automatisch aanvullen van voorraden en retour zenden van niet verbruikte artikelen;
  • Communiceren over verbruikte artikelen met ZIS.
Zorg ERP

Meer weten over Zorg ERP?