We leven in het tijdperk van digitale transformatie. Veel organisaties zijn bezig met het digitaliseren van hun business modellen en dienstverlening om hun concurrentiepositie te behouden en/of te verbeteren. Ook vinden steeds meer zaken online plaats en de netwerkinfrastructuur moet dit faciliteren. Daarin kun je de netwerkinfrastructuur vergelijken met een snelweg, die bepaalt hoe snel je de digitale transformatie kunt maken.
Ononderbroken netwerkconnectiviteit is dan ook een must voor organisaties om 24 uur per dag, 365 dagen per jaar actief en bereikbaar te zijn. Daarbij verwachten medewerkers, klanten en partners dat ze altijd en overal, met welk device dan ook, verbinding kunnen maken. Toch is het steeds lastiger om te garanderen dat deze sublieme connectiviteit altijd beschikbaar is, omdat de capaciteitsvraag van je netwerk blijft groeien. Om aan deze vraag te kunnen voldoen is het beschikken over een schaalbare en flexibele netwerkinfrastructuur met de laatste functionaliteiten essentieel. Hieronder benoemen we vier elementen die essentieel zijn voor een toekomstbestendige netwerkinfrastructuur.
1. De netwerkinfrastructuur moet schaalbaar zijn
Organisaties hebben netwerktechnologie met op software gebaseerde management elementen nodig om schaalbaarheid te vergroten en te voldoen aan continu veranderende capaciteitsbehoeftes. Sluit er een afdeling of opent er juist een nieuwe locatie? Dan wil je eenvoudig kunnen terugschalen of uitbreiden. Of om in de metafoor van de snelweg te blijven: je wilt er — indien de vraag er is — snel een invoegstrook aan toe kunnen voegen om ook andere auto’s toegang te geven.
Het op een flexibele manier kunnen inzetten van netwerkcomponenten vraagt om een software-defined netwerkinfrastructuur. Met ‘Software Defined Networking’ kun je jouw netwerk naar eigen behoefte voorzien van functionaliteiten waarmee je het netwerk, en dus de organisatie, beter schaalbaar maakt. Ontstaat er behoefte aan meer capaciteit? Dan heb je de mogelijkheid om direct op te schalen en de prestaties van het netwerk eenvoudig te verhogen.
2. Het netwerk moet flexibel zijn
Het traditionele kantoornetwerk is veel groter geworden, mede doordat werknemer steeds vaker remote werken. De veiligheid, snelheid en capaciteit die beschikbaar is op kantoor moet ook op beschikbaar zijn op de thuiswerkplek van je medewerkers. Omdat steeds meer apparatuur, applicaties en documenten online beschikbaar moeten zijn, moet het netwerk ook continu kunnen stretchen. Bovendien maken organisaties steeds meer gebruik van cloudapplicaties. Dit vergt een netwerkoplossing die er ook voor zorgt dat medewerkers toegang hebben tot de benodigde applicaties en dat ze met hetzelfde gemak gebruik kunnen maken van de applicaties als wanneer ze op kantoor zijn. Idealiter blijft de gebruikerservaring gelijk.
Het netwerk van de toekomst moet kunnen reageren op snel veranderende omstandigheden en meebewegen met de behoefte van de organisatie én de gebruiker. Eventuele hobbels in de snelweg mogen niet leiden tot noemenswaardige problemen.
De ervaring leert dat de veranderende behoefte meestal om ‘meer’ gaat: meer bandbreedte, meer draadloos, meer devices, meer verkeer, meer access points en switches, etc. Dat los je niet op door voortdurend capaciteit uit te breiden in de vorm van hardware of IT-staf. Wat je nodig hebt is een netwerk dat van nature beschikt over flexibiliteit om wendbaar te kunnen zijn zonder dat de performance in gevaar komt en je concessies doet op de beveiliging van het netwerk. Je netwerk moet geen belemmerende factor zijn in het benutten van je kansen.
3. De netwerkinfrastructuur moet veilig zijn
Naast snelheid en voldoende capaciteit moet ook de beveiliging van het netwerk mee evolueren met de nieuwe behoeften. Daarbij gaat het niet alleen om het beveiligen van netwerkcomponenten tegen aanvallen van buitenaf, maar je moet er ook voor zorgen dat gebruikers op een veilig manier gebruik kunnen maken van het netwerk.
Om optimaal beschermd te zijn tegen kwetsbaarheden, zoals datalekken en hacks, is het belangrijk om een up-to-date netwerk te hebben. Om de kans op een hack of lek significant te verkleinen, is het essentieel om de benodigde updates, bugfixes en upgrades continue door te voeren.
4. De netwerkinfrastructuur moet een optimale gebruikerservaring bieden
Het netwerk is een hygiënefactor, gebruikers verwachten dat de kwaliteit hoog is en het netwerk altijd toegankelijk is. Voldoet het niet aan deze eisen, dan levert dat klachten op. Met andere woorden: de gebruikerservaring moet optimaal zijn.
Daarom ontstaan er steeds meer slimme, op software gebaseerde netwerken die door middel van artificial intelligence en machine learning de user experience optimaliseren en zorgen voor een continu verbeterproces.
Zo kan een netwerk bijvoorbeeld bijhouden hoe vaak telefoons van medewerkers niet connecteren of hoe lang het duurt voordat een telefoon verbinding maakt. De software is vervolgens zo slim dat de technologie het zelfstandig anders gaat inrichten zodat het wel naar wens werkt. Kan de software het niet zelfstandig, dan gaat er een melding naar de beheerder om er naar te kijken.
Wanneer het netwerk in staat is problemen te detecteren en — waar mogelijk — zelfstandig op te lossen, zorg je voor een steeds betere gebruikerservaring en voorkom je dat medewerkers last hebben van een netwerk dat suboptimaal werkt.
Kortom, in de huidige tijd vraagt de infrastructuur om andere kenmerken dan een aantal jaar geleden. Maar kun je aan deze vraag voldoen? Het goed neerzetten, managen en beheren van de netwerkinfrastructuur brengt tegenwoordig — met alle ontwikkelingen die gaande zijn — een hoop uitdagingen met zich mee.
Ontvang concrete handvatten om mee aan de slag te gaan
Het goed beheren van het netwerk in de huidige tijd brengt meerdere uitdagingen met zich mee. We hebben in deze whitepaper concrete tips opgenomen die je helpen om aan de slag te gaan met de uitdagingen, en deze om te zetten naar kansen.