Veel papier in een fabriek en omslachtige processen. Helaas is dit nog te vaak de realiteit in fabrieken. Dit terwijl technologie zich in een razendsnel tempo ontwikkelt en de mogelijkheden eindeloos lijken. Een intelligente fabriek biedt de uitkomst: de handmatige processen worden geautomatiseerd. En dat is makkelijker te realiseren dan je denkt met behulp van apps. In deze blog geven we 5 redenen waarom apps onmisbaar zijn op de werkvloer én lichten we 3 use cases toe.
Data verzamelen
Vaak wordt alle data op verschillende manieren vastgelegd. Op papier, in een systeem of via e-mail. Dit vergt veel handwerk. Daarnaast is er geen standaardisatie en zijn deze databronnen niet aan elkaar gekoppeld. Het is lastig om (real time) inzicht te hebben in de beschikbare data, laat staan om deze data te gebruiken om acties te ondernemen. Door deze data digitaal op te slaan maak je sowieso een efficiëntieslag. Het is altijd toegankelijk en iedereen kan het snel en makkelijk vinden. Daarnaast kun je datagedreven gaan werken. Dat is zeker geen overbodige luxe in een tijd waarin data het goud van de toekomst wordt genoemd.
Papier uit fabriek verbannen
Met een app digitaliseer je processen en kun je papier uit de fabriek verbannen. Geen velletjes papier meer die kwijtraken en geen handmatige processen om de data over te brengen in een systeem. Dit zorgt voor een stroomlijning van het proces. Maar nog belangrijker: de opgeslagen data levert meer inzicht. Bovendien draagt het bij aan een betere efficiëntie van jouw medewerkers. Zij hoeven geen dubbele of onnodige taken meer uit te voeren en halen zo meer voldoening uit hun werkzaamheden. Een belangrijke factor dat bijdraagt aan meer werkgeluk.
Proces vastleggen
Om workflows in een app vast te leggen, dien je eerst het proces vast te leggen. Welke stappen worden doorlopen? Hoe gebeurt dit? Wie doet dat? Vaak zijn het je medewerkers die de taken uitvoeren, maar het proces is onbekend. Door het proces te digitaliseren leg je de beschikbare kennis van jouw medewerkers vast op papier. Dus ook tijdens ziekte of het vertrek van een gewaardeerde collega, blijft deze kennis aan boord. Je bent niet meer afhankelijk van je mensen maar kunt vertrouwen op het proces.
Proces optimaliseren
Een workflow is vastgelegd en geautomatiseerd. Bovendien verzamel je data waar je nieuwe inzichten mee opdoet. Dit stelt je in staat om de processen op basis van deze inzichten te optimaliseren. Je weet bijvoorbeeld waar veel fouten worden gemaakt of wat de meeste tijd kost, zodat je die stappen kunt verbeteren.
Foutgevoeligheid neemt af
In een app is het werkproces vastgelegd. Iedere werknemer doorloopt de stappen op een gestandaardiseerde manier, wat de kwaliteit van het proces weer ten goede komt. Je brengt structuur aan in de werkzaamheden en de foutgevoeligheid neemt af. Bijkomend voordeel is dat iedereen de werkzaamheden kan uitvoeren zonder dat er uitgebreid inwerkproces nodig is. Hierdoor zijn invallers tijdens ziekte of verlof snel operationeel.
3 use cases van apps
De voordelen van een app zijn bekend. Maar wat zijn de concrete use cases voor een intelligente fabriek? Wij zetten er 3 op een rij:
1. Digitale werkinstructies
In een huidige tijd van arbeidstekorten is het nog belangrijker om (tijdelijk) personeel snel operationeel te krijgen. Digitale werkinstructies bieden goede handvatten. In een app worden (nieuwe) werknemers op weg geholpen om hun werkzaamheden uit te voeren. Ze doorlopen een stappenplan waarbij iedere stap met tekst en beeld wordt toegelicht. Of wat dacht je van een video, waarbij de handelingen duidelijk worden uitgebeeld? Medewerkers kunnen per direct aan de slag. Bijkomend voordeel is dat de kennis en ervaring van jouw huidige medewerkers is gewaarborgd en het proces is vastgelegd.
2. Plannen en tracken van onderhoudstaken
Zorg ervoor dat alle onderhoudstaken daadwerkelijk gebeuren en niks meer over het hoofd wordt gezien. Medewerkers hebben een checklist bij de hand en kunnen hun uitgevoerde onderhoud direct afvinken. Niet op papier, maar in een app, zodat alle data digitaal beschikbaar is en per direct verwerkt wordt in het juiste systeem. Niet alleen handig voor de mensen op de werkvloer, maar ook voor de teamleiders. Zij zien (near) real time of het onderhoud op schema loopt. Bovendien kun je de data analyseren. Waar zitten knelpunten in het proces en hoe kunnen deze verholpen worden? Zo blijf je actief werken aan procesoptimalisatie, om zo meer output te realiseren en bovendien het werkgeluk van jouw medewerkers te verhogen.
3. Dagelijkse en wekelijkse schoonmaaktaken
We kennen allemaal de dagelijkse en wekelijkse schoonmaaktaken die aan het einde van elke dienst moeten worden afgetekend. Met een app kunnen de medewerkers op de werkvloer de status van deze taken bijhouden en voltooien. Denk aan het groeperen van taken en de mogelijkheid om taken af te vinken. Dit maakt het proces van het aftekenen efficiënter en effectiever. Een ander voordeel van een app is dat deze herinneringen kan instellen voor wanneer taken moeten worden uitgevoerd, zodat de naleving van de schoonmaakprocedures verbetert. En daarmee verhoog je de algehele kwaliteit en veiligheid van de werkplek in jouw fabriek.
FactStory
Met FactStory kun je al jouw inspecties in de fabriek digitaliseren. Van onderhoud tot schoonmaak. Net waar jouw fabriek behoeften aan heeft. FactStory Digital Inspection beschikt over meerdere bouwstenen. Deze dienen als een basis en worden aangepast aan de specifieke wensen en behoeften van jouw organisatie. Jij weet tenslotte het beste wat de unieke bedrijfsprocessen binnen jouw fabriek zijn en welke functionaliteiten een must zijn. Zo creëer je een app die écht past bij jouw organisatie en het werkgeluk van jouw medewerkers verhoogt.
De volgende bouwstenen zijn beschikbaar:
- Digitale werkinstructies
- Plannen van taken
- Tracken van taken
- Rapportage en sturing op taken
- Herinneringen uitsturen van uit te voeren taken
Benieuwd hoe FactStory een rol kan spelen in jouw reis naar een intelligente fabriek? Leer hier meer over het platform en de beschikbare applicaties!