De verpakkings- of verwerkingspapieren zijn afgedrukt en liggen netjes klaar. Met geplande leverdatum, inclusief specificaties van het product. Het kwaliteitsrapport is ook al afgedrukt en kan zo worden ingevuld. De teamleider is bekend met de papieren en kan op basis hiervan prima prioriteiten stellen en het werk verdelen over de juiste afdelingen. Aan de hand van de documenten weet ook de productie- en magazijnmedewerker precies wat er moet gebeuren. En de kwaliteitscontrolemetingen worden uitgevoerd en genoteerd. “Daar is niets mis mee,” zou je zeggen… Maar het tegengestelde is waar.
De impact van een klantwijziging
De klant wijzigt op het laatste moment nog wat specificaties. Of er volgt nog een aanvulling. Dan worden de papieren teruggehaald van de werkvloer en vervangen door nieuwe papieren. Maar waar zijn die papieren dan? In de grote stapel van de ploegleider? Op de heftruck?
Of de planning wijzigt. De order schuift twee weken naar achteren. En de zoektocht naar de reeds geprinte documenten begint opnieuw. De datum die daarop staat, moet immers worden gewijzigd.
Bovenstaande situaties zijn waarschijnlijk voor iedereen herkenbaar. En de kans dat dit helemaal goed gaat en alle papieren netjes worden vervangen is erg klein. De orders worden te vroeg geproduceerd, wat verstrekkende gevolgen kan hebben. In het ergste geval worden orders dubbel gemaakt of worden foutieve producten gemaakt met incourante voorraad en hoge faalkosten tot gevolg.
Wie schrijft die blijft…. aan het werk
Een ander nadeel van papier is dat dit vaak een dubbele administratie oplevert. De keur-medewerker noteert bijvoorbeeld kwaliteitskenmerken bij inslag. Veel van die gegevens moeten later weer teruggevonden kunnen worden. Bijvoorbeeld voor traceability doeleinden of bij klachten. Dat betekent dus invoeren in het systeem. En dat is dubbel werk! Om nog maar te zwijgen over de nadelige gevolgen voor het milieu door meer papierverbruik.
De route naar een papierloze werkvloer
Hoe voorkom je deze problemen? Een papierloos kantoor is bij veel mensen niet onbekend. Maar papierloze werkvloer? Het is in veel gevallen wel haalbaar. Om dit te realiseren moet je rekening houden met een aantal benodigdheden.
Een digitale werkvloer begint met een ERP systeem
Alle data die je digitaal vastlegt, dient ook op een plaats terecht te komen waar iedereen gebruik van kan maken. Een systeem waarmee jij door gebruik van deze informatie de volgende stap kunt zetten en gemakkelijk wijzigingen bij kunt houden. De digitale werkvloer begint met een ERP systeem.
Een scherm met actuele informatie
Denk hierbij aan een scherm waar alle actuele informatie opstaat en waar de actuele verpakkingsopdrachten en verkooporders kunnen worden opgevraagd. Door een scherm te gebruiken kunnen ook de aantekeningen direct worden ingevoerd. Twee vliegen in één klap dus!
Scada oplossing
Ook kan de productiedata door de machine worden geregistreerd in een Scada oplossing. Dit passen veel AGF bedrijven al toe voor de digitalisering van hun werkvloer. Als de machine stilvalt, dan leg je de stilstandstijd en de hoeveelheid uitval en afval vast op je tablet of de data komt automatisch in je Scada systeem.
Een scanner in het magazijn
Zo ook bij het scannen van artikelen in het magazijn. De Pick volgorde en de locaties worden naar de scanner gestuurd. Tijdens het picken verzamel je de data met je scanner. Door deze data te koppelen met je ERP systeem zijn je ordergegevens, de voortgang en de voorraad direct bijgewerkt. En je kan meteen verder met de volgende stap in het proces; dit leidt tot kortere doorlooptijden, minder uitval, lagere incourante voorraden en hogere leverbetrouwbaarheid. En dat betekent een vermindering van je administratieve kosten en dervingkosten. Ook analyses, voorspellingen en budgetten maken handig gebruik van deze data.