Door de opkomst van e-commerce en het gemak van online bestellen wordt de retailmarkt gedreven door de vraag van consumenten en bedrijven. Hierdoor hebben retailbedrijven dagelijks te maken met de grillen van de markt. De verwachtingen van klanten zijn niet alleen hoog maar ook erg veranderlijk. Dit vereist een nieuwe manier van werken. Hoe kun je jezelf blijven aanpassen en opnieuw uitvinden? Wendbaarheid is het sleutelwoord om aan de wensen van klanten te voldoen en tegelijkertijd de kosten laag te houden.
Slim gebruik van Data & Analytics zorgt ervoor dat je in het constant veranderende speelveld een stap voorloopt. Het verzamelen van data uit een groeiend aantal bronnen kan uitdagend zijn. Daarnaast is er een groot diversiteit aan bronnen. Denk aan het volgen van klanten (al dan niet geanonimiseerd) over de verschillende externe (bijv. Google analytics, social media platformen, data van partners, etc.) – en interne bronnen (bijv. kassasystemen, webshop, etc.) heen om inzicht te krijgen in de customer journey. Inzichten waarmee je (omnichannel) klantervaringen kunt verbeteren.
Daarnaast biedt slim gebruik van data de kans om nieuwe business modellen te ontwikkelen of je organisatie nog waardevoller te maken voor de gehele keten. Door prijsoptimalisaties door te voeren die meer in lijn liggen met de markt. Maar ook de toekomstige vraag te voorspellen zodat je controle houdt op het voorraadbeheer en betere investeringsbeslissingen maakt.
Om onderscheidend te blijven in deze sector is het dus nodig om wendbaar en innovatief te zijn. Axians is een ervaren partner voor de retailsector en houdt je scherp. We denken groot en beginnen klein. Onze pragmatische aanpak zorgt ervoor dat je al snel de waarde van data kunt toepassen om de kracht van jouw organisatie te versterken.
Data Analytics oplossingen voor Groot- en detailhandel
-
Data Collectie
Hoe maak je een bedrijf datagedreven als informatie verspreid ligt over losstaande oplossingen die zich ieder op een specifieke vorm van datagebruik richten? Al snel ontstaat de behoeft aan een geïntegreerd dataplatform dat flexibel genoeg is om in de huidige én toekomstige behoeften te voorzien.
-
Analyse & visualisaties
Het is belangrijk dat iedereen in de organisatie de juiste informatie op het juiste moment tot zijn of haar beschikking heeft. De door het BI-team gedefinieerde rapportages en dashboards kunnen hier gedeeltelijk in voorzien. Analisten en gebruikers willen eigen analyses maken, data visualiseren en dashboards maken.
-
Data Science
Door middel van het toevoegen van intelligentie aan data kan een grote bijdrage geleverd worden aan het voorspellen van koopgedrag en het verbeteren van klantervaringen.
-
Finance & EPM
Hoe presteert jouw organisatie? En ligt dit in lijn met de verwachtingen? Onze Finance en EPM oplossingen helpen je de prestaties te monitoren en te analyseren voor een betere strategische aansturing.
-
Services
Met onze ondersteunende diensten helpen we organisaties op verschillende manieren. Van het formuleren van een heldere datastrategie en consultancy bij de realisatie tot aan het beheren van data analytics applicaties en -omgevingen.
Het datagedreven magazijn
Klanten stellen steeds hogere eisen, vragen om meer gepersonaliseerde producten en snellere levertijden. Daarmee worden orderpatronen steeds onregelmatiger en assortimenten alsmaar uitgebreider. Deze ontwikkelingen hebben een grote impact op de processen in magazijnen en distributiecentra. De grote uitdaging is om oplossingen te vinden die enerzijds flexibel meebewegen met de klantvraag en anderzijds de bestaande operatie optimaliseren en kosten beheersen.
In dit e-book leggen we uit hoe je grip krijgt op alle data in jouw magazijn en daar waardevolle inzichten uit haalt. Tot slot laten we zien hoe je in de praktijk toewerkt naar het optimaliseren van je magazijn. Een absolute must-read voor iedere organisatie die bezig is om met data het magazijn van de toekomst te bouwen.
Hoe kunnen wij je helpen?
Heb je een organisatievraagstuk waar Data Analytics je kan helpen met een oplossing en wil je hierover van gedachten wisselen? Ben je benieuwd naar onze datagedreven oplossingen voor de retail of heb je behoefte aan onafhankelijke experts die je concrete adviezen geven voor jouw specifieke situatie? Aarzel niet en neem contact met ons op! Laat je gegevens achter via onderstaand contactformulier en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.