Op een zonnige donderdagochtend lopen we binnen bij Euromaster in Rotterdam. Hier wordt onderhoud en service geleverd op banden van met name grotere voertuigen: trucks, landbouw-, grondverzet- en industriële voertuigen, maar ook bestelwagens en personenwagens. Wat direct opvalt is de orde en netheid van de werkplaats en de rust die dit uitstraalt onder het personeel. Hier heeft John ’t Lam, internal auditor bij Euromaster Nederland, het goed voor elkaar. Kwaliteitsmanagement en veiligheid staan bij hem en Euromaster hoog in het vaandel. Axians’ eigen Bizzscore ondersteunt Euromaster hierin.
Europees marktleider zakelijke markt
Euromaster is Europees marktleider op het gebied van banden en klein onderhoud op de zakelijke markt. Euromaster heeft in Europa bijna 2.500 vestigingen, verspreid over 17 landen. In Nederland telt Euromaster 100 vestigingen met bijna 600 medewerkers. De missie van Euromaster is helder. John: “Wij servicen alle type voertuigen. In een wereld die voortdurend in beweging is, bedienen wij onze klanten met passie en garanderen zo een continue, veilige en efficiënte mobiliteit. Op elk moment, waar onze klanten zich ook bevinden en wat hun activiteiten ook zijn, bieden we de juiste banden en het beste voertuigonderhoud. Voor de juiste prijs.”
Veiligheid voor klanten en medewerkers voorop!
“Kwaliteitsmanagement is voor Euromaster belangrijk om onze klanten dagelijks veilig op weg te helpen,” vervolgt John. “Euromaster wil ook dat haar medewerkers in een veilige en optimale werkomgeving kunnen werken. Niet alleen in onze eigen werkplaatsen, maar ook op de locaties bij onze klanten of tijdens het uitvoeren van de pechservice langs de snelweg.”
Euromaster wil ook dat haar medewerkers in een veilige en optimale werkomgeving kunnen werken.
Euromaster heeft een eigen kwaliteitsmanagement systeem ontwikkeld wat beschrijft hoe de vestigingen kwaliteit moeten leveren vanuit de verschillende invalshoeken. Zoals commercie, orde, netheid & veiligheid, technische methodes en meer… Met behulp van de door Axians ontwikkelde applicatie Bizzscore, is dit systeem via web beschikbaar gemaakt voor auditing. Het systeem bestaat uit drie componenten: de vragenlijsten voor de audits en self assessments, een dashboard voor de resultaten en het commentaar en actie op de bevindingen.
Audits & self assessments
Binnen Euromaster Nederland voert John alle audits uit met behulp van Bizzscore. Minimaal één keer per jaar is er een uitgebreide audit per vestiging en tussendoor zijn er verkorte audits op een deelonderwerp. Medewerkers doen iedere twee weken een self assessment. De resultaten hiervan worden in een overzichtelijk dashboard weergegeven en vergeleken met de resultaten van de audits. Euromaster is heel duidelijk in het stellen van KPI’s. John: “Wij sturen niet op scores, maar juist op actiepunten. Resultaten van vestigingen worden daarom ook niet met elkaar vergeleken. Regiomanagers krijgen wel de resultaten te zien van de prestaties van meerdere vestigingen, maar individuele vestigingen zien alleen de eigen prestaties.”
John en de medewerkers op de werkvloer doen ook vaak samen audits en assessments om de bewustwording van medewerkers te verhogen. John: “Hierdoor gaan medewerkers ook kritischer naar hun eigen processen kijken.”
Wij sturen niet op scores, maar juist op actiepunten.
Flexibel in te richten
Euromaster heeft voor Bizzscore gekozen, omdat de basis van het programma flexibel van opzet is. De vragenlijsten met de bijbehorende vragen en de frequentie kunnen ze naar eigen inzicht inrichten en aanpassen. John: “We werken met veel verschillende programma’s. Daarom is het belangrijk dat de software waarmee we werken intuïtief en gebruikersvriendelijk is voor de eindgebruikers. Je moet in één oogopslag over de juiste informatie beschikken. Dat is een van de sterke kanten van Bizzscore.”
Heldere dashboards & rapportages
Ook het dashboard voor de behaalde resultaten en actiepunten kan Euromaster naar eigen inzicht inrichten. “Bizzscore geeft Euromaster door middel van het dashboard snel en duidelijk inzicht in de risicogebieden van onze organisatie. Per onderdeel, vestiging of regio kunnen wij nu snel en doelgericht actie ondernemen en eventuele risico’s verder beperken,” aldus John.
De klanten van Euromaster zijn bij ons in goede handen en wij zijn in goede handen bij Axians.
Samenwerking met Axians
John is enthousiast over de samenwerking met Axians. “Het positieve punt van de samenwerking met Axians is het hebben van één aanspreekpunt. Ze denken oplossingsgericht mee om Bizzscore voor Euromaster zo optimaal mogelijk te laten werken.” Vanaf het begin af aan heeft Axians Euromaster geholpen bij alle fases in het proces. De menselijke kant van de samenwerking was voor Euromaster een belangrijk criterium om met Axians in zee te gaan.
John besluit het interview met de mooie woorden: “De klanten van Euromaster zijn bij ons in goede handen en wij zijn in goede handen bij Axians.”
De 3 sterke punten van Bizzscore volgens Euromaster
- De flexibiliteit van de software om zelf de vragenlijsten en het bijbehorende dashboard in te richten
- De gebruikersvriendelijkheid van het invullen van de vragenlijsten voor de gebruiker
- Snel inzicht krijgen in de risicogebieden om zodoende actie te ondernemen