Hoe ziet de logistiek van morgen eruit? Hoewel voorspellen moeilijk blijft, zien we wel een aantal duidelijke trends. En al deze trends hebben gevolgen voor je netwerk. Want supply chain 4.0, voice picking en andere innovaties zullen veel van je infrastructuur vragen op het gebied van connectiviteit en data-integratie.
We zetten de zes belangrijkste trends, en wat ze betekenen voor je netwerk, op een rij.
1. Aanhoudende groei en dynamiek in de logistieke sector
E-commerce heeft een enorme groei doorgemaakt, maar ook in andere sectoren groeien de volumes nog steeds. Supply chains worden daarnaast langer, complexer en internationaler, terwijl ook in de branche zelf veel beweging is. Fusies en (internationale) overnames zijn aan de orde van de dag en nieuwe locaties worden sneller dan ooit uitgerold en soms, bijvoorbeeld na een seizoenspiek, ook weer gesloten.
Het lijkt erop dat deze dynamiek aan zal houden en zelfs nog intenser wordt. Dat vraagt van de netwerken van logistieke bedrijven meer flexibiliteit en schaalbaarheid dan de meeste nu kunnen bieden. Jaren van snelle groei en haastige integraties zonder heldere, centraal gedefinieerde architectuur maken netwerkbeheer een uitdaging. De gevaren daarvan zijn duidelijk: als je het overzicht niet meer hebt, zijn stabiliteit en security niet meer te garanderen en kun je steeds minder snel reageren op marktomstandigheden.
Om de aanhoudende groei en dynamiek aan te kunnen, kiezen steeds meer logistieke bedrijven voor een nieuw, gestandaardiseerd netwerk dat via de cloud grotendeels geautomatiseerd te beheren is. Dat haalt veel van de risico’s weg die nu in het netwerklandschap zitten en maakt de weg vrij voor het uitbesteden van het netwerkbeheer.
2. Voice picking system
Onder de druk om sneller te leveren tegen lagere prijzen en minder fouten te maken zoekt iedereen naar mogelijkheden om efficiënter te werken. Voice picking is daarin een belangrijke trend. Een voice picking system bevrijdt magazijnmedewerkers van hun devices en beeldschermen. Dit zorgt ervoor dat ze altijd hun ogen op hun werk hebben en hun handen vrij. In hun headset horen medewerkers wat ze moeten pakken en waar. Zodra ze het hebben, bevestigen ze dat met hun stem en krijgen ze hun volgende instructie. Instructie en uitvoering komen dus samen voor een naadloos, efficiënt en veel minder foutgevoelig proces.
De headsets zijn verbonden met een Warehouse Management System (WMS) of direct met het ERP. Data over de status van orders worden dus real-time verwerkt. Naast sneller en minder foutgevoelig maakt dit orderpicking ook ergonomischer en flexibeler. Het picken van meerdere orders tegelijk wordt bijvoorbeeld makkelijker.
Daar staat tegenover dat die continue stroom aan audio een stevige extra belasting voor het netwerk is. Haperende audiostreams, vertraging in het verwerken van data of wegvallende wifi-verbindingen kunnen de voordelen van voice picking snel tenietdoen. Om met voice picking te beginnen, moet je dus waarschijnlijk je magazijnnetwerken eerst moderniseren en verbeteren.
3. Supply chain 4.0
Met ‘supply chain 4.0’ zetten we de stap naar de volledige digitalisering van de supply chain. Cloud, Internet of Things (IoT) en AI (Artificial Intelligence) zorgen voor wat ook wel een ‘vierde industriële revolutie’ wordt genoemd. Met behulp van deze technologieën kunnen logistieke bedrijven snelheid en kwaliteit verbeteren, terwijl ze tegelijkertijd de kosten verlagen. Maar de supply chain transformation houdt veel meer in dan alleen maar de adoptie van technologie voor meer efficiëntie.
De technologie maakt je supply chain veel wendbaarder, waardoor er dingen mogelijk worden die daarvoor ondenkbaar waren. Logistieke processen zijn van oudsher ófwel flexibel en inefficiënt, óf hypergeoptimaliseerd en star. Met supply chain 4.0 heb je eindelijk het beste van die twee werelden, omdat je kunt sturen op real-time data.
Beter zicht op wat er gebeurt in je supply chain betekent bovendien dat je beleid kunt doorvoeren waar je daarvoor alleen maar over kon dromen. Op het gebied van kwaliteit en klantervaring of voor het lanceren van helemaal nieuwe vormen van dienstverlening. Maar ook in energiebesparing, duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid liggen kansen, nu je eindelijk je supply chain helemaal in beeld krijgt.
4. Autonome voertuigen en magazijnen
Het werken met autonome voertuigen en robots maakt magazijnen en terreinen veiliger, verhoogt de efficiëntie en verlaagt de kosten. De technologie maakt hierin op het moment grote stappen, maar om het goed te laten werken zijn veel data en feilloze communicatie nodig. Dit geeft veel extra belasting op je netwerk.
5. Duurzaamheid en energieverbruik
TNO heeft berekend dat de logistieke sector in 2050 60% minder energie moet verbruiken om voldoende bij te dragen aan de doelstellingen van het akkoord van Parijs. Het instituut concludeert ook dat alleen zuinige voertuigen, alternatieve brandstoffen en elektrisch rijden niet voldoende zullen zijn. Om te kunnen blijven groeien en tegelijk de CO2-uitstoot te verminderen moet de logistieke sector zelf veranderen.
Om het aantal bewegingen en het aantal voertuigkilometers drastisch terug te brengen, moet het hele logistieke systeem door een innovatieslag. Het efficiënter regelen van thuisbezorging en het verminderen van ritten zonder lading lukt alleen als logistieke bedrijven veel intensiever gaan samenwerken en data met elkaar delen. De huidige netwerken zijn daar nog niet op ingericht.
Daar komt nog de uitdaging bij van het aantoonbaar maken van duurzaamheid en besparingen. Veel logistieke bedrijven weten op het moment niet wat hun precieze energieverbruik en CO2-voetafdruk zijn. Voor meer zichtbaarheid hierin zijn nieuwe, geavanceerde data-infrastructuren nodig.
6. Securitydreigingen nemen toe
Supply chain 4.0, voice picking, IoT en Big Data zijn allemaal belangrijke stappen vooruit voor de logistieke sector, maar ze hebben een schaduwzijde. De data die ze genereren – en die jij uitwisselt met leveranciers, partners en afnemers – is erg aantrekkelijk voor cybercriminelen. Veel van je data en apps zijn bovendien, omdat ze in de cloud draaien, benaderbaar vanaf het open internet. De securitydreigingen nemen dus enorm toe en er is een hoger niveau van beveiliging en awareness nodig op dat vlak.
Dat ontbreekt op het moment nog bij veel logistiek bedrijven. Netwerken zijn vaak samengesteld uit hardware en software die meegekomen zijn uit ‘erfenissen’ van fusies en overnames, met een enorme variatie in securitystandaarden en configuraties. Er is veel legacy, van allerlei leveranciers en leeftijden, die nauwelijks meer te beveiligen is tegen moderne dreigingen.
Tools voor monitoring en audits krijgen moeilijk grip op dit soort samengestelde netwerken, dus hebben beheerders vaak geen overzicht over hun securitysituatie. Signaleren ze kwetsbaarheden wel, dan ontbreekt vaak de menskracht om er snel iets aan te doen. Zo nemen de risico’s iedere dag toe.
Netwerkbeheer in de logistiek sector
Wil je weten hoe je een netwerk bouwt dat klaar is voor alle trends en ontwikkelingen binnen de IT en logistieke sector?
Ontdek de mogelijkheden van netwerkbeheer in de logistieke sector in het e-book ‘De ultieme gids voor een toekomstbestendig netwerk in de logistiek‘.