Logistiek was altijd al een uitdagend vak, maar in de huidige tijd stapelen de uitdagingen zich pas echt op. ICT en logistiek zijn met elkaar vergroeid geraakt. ‘Bedrijfskritisch’ is inmiddels een understatement voor logistiek-automatisering: zonder automatisering gebeurt er in de logistiek helemaal niets meer. Dat zorgt voor uitdagingen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste vier uitdagingen.
Het faciliteren van groei en intense dynamiek op een verouderd netwerk levert ICT-beheerders hoofdbrekens op. De komende jaren zijn voor de meeste bedrijven kritiek: blijven ze handmatig proberen de huidige infrastructuur in de lucht te houden? Of zetten ze de stap naar modernere methoden die ruimte maken voor groei. Dit zijn de komende jaren de uitdagingen voor ICT in logistiek:
1. Het huidige ICT-netwerk is overbelast
Groei, fusies, overnames en nieuwe verdienmodellen: de business beweegt snel en IT kan het niet bijhouden. Veel logistieke bedrijven zitten daardoor nu met een netwerk dat ‘houtje-touwtje’ aan elkaar geknoopt is. Het ontbreken van een heldere, centraal gedefinieerde architectuur maakt beheer lastig.
De gevaren daarvan zijn duidelijk: als je het overzicht niet meer hebt, kun je stabiliteit en security niet meer garanderen en wordt het moeilijk om snel te schakelen. Het continu openen of sluiten van (tijdelijke) locaties vraagt schaalbaarheid en flexibiliteit die moeilijk op te brengen is op een netwerk dat aan zijn grenzen zit.
2. Logistiek 4.0: security is een serieus probleem voor je bedrijfsnetwerk
Logistiek 4.0 is geen toekomstmuziek meer, het is de realiteit. IoT, data en machine learning-algoritmen sturen al heel veel logistiek processen en bewegingen aan. Het is duidelijk dat deze innovaties logistiek radicaal verbeterd hebben. Maar je wisselt daarvoor wel veel data uit met leveranciers en afnemers en veel van je applicaties, IoT-devices en data zijn zichtbaar vanaf het internet. Je netwerk groeit snel en nieuwe functionaliteiten worden vaak niet goed genoeg geïntegreerd, waardoor de beveiliging wordt aangetast. Cybercriminelen zijn daarom gek op logistieke bedrijven. En ze hebben jouw bedrijf waarschijnlijk ook al in het vizier.
Netwerken bestaan uit verschillende onderdelen, van verschillende leveranciers en verschillende leeftijden. Dat maakt security en compliance moeilijk te handhaven. Omdat monitoring- en audit-tools lastig grip krijgen op samengestelde netwerken, krijg je ook geen compleet beeld van je security. Je weet dus niet waar je moet beginnen met het inzetten van je schaarse menskracht. Dat maakt de hele supply chain kwetsbaar
3. Beheersbaarheid van de ICT-processen in de logistiek sector
Als netwerkbeheerder ben je altijd op zoek naar grip. Want als je weet wat er gebeurt op je netwerk, weet je ook wat je moet doen om het stabiel te houden en te verbeteren. Krijg je geen overzicht over de verschillende componenten en configuraties van je netwerk? Dan weet je ook niet welke plannen van de business uitvoerbaar zijn en hoeveel tijd en budget ze gaan kosten. Je hebt, kortom, eerst overzicht nodig voordat je innovatie en samenwerking met de business naar een hoger plan kunt tillen.
De scheiding tussen IT en OT die veel bedrijven nog hanteren maakt het netwerk overzichtelijker, maar wel minder efficiënt om te beheren. IT-afdelingen in de logistiek, die al last hebben van een gebrek aan gekwalificeerd personeel, zoeken daar dus ook naar mogelijkheden voor integratie.
4. Documentatie loopt achter. Of ontbreekt helemaal
Welke hardware hebben we precies? Hoe is die geconfigureerd en welke functie vervult hij? Welke softwarelicenties hebben we en waar worden ze gebruikt? Geen onredelijke vragen, maar in logistieke bedrijven is het vaak zoeken naar de antwoorden. Omdat de documentatie achterloopt bij de realiteit, of zelfs helemaal ontbreekt. Zonder documentatie ben je afhankelijk van operationele kennis in de hoofden van individuele medewerkers. Vertrekken zij naar een andere werkgever, of gaan ze met pensioen? Dan verdwijnt de kennis ook uit je team.
Moet je het allemaal nog wel zelf doen?
Binnen je eigen organisatie zijn deze uitdagingen nauwelijks meer te behappen. Als logistiek bedrijf heb je simpelweg de mensen niet om én nauwer met de business samen te werken, én je netwerk te versimpelen en vervangen, én je achterstand in documentatie weg te werken.
De vraag die je dus moet stellen is of je het allemaal nog wel zelf wilt doen. Jouw interne ICT’ers hebben ontzettend veel specifieke business- en proceskennis en zijn dus perfect gepositioneerd om samen met de business na te denken over innovaties en nieuwe ontwikkelingen. Het moderniseren en technisch beheren van het netwerk kan juist heel efficiënt en effectief gestandaardiseerd, geautomatiseerd en uitbesteed worden. Zo werk je toe naar een netwerk dat het ‘gewoon doet’, ook in stormachtige tijden, en een IT-afdeling die optreedt als innovatiepartner en business enabler.
Netwerkbeheer in de logistiek sector
Met overzichtelijk netwerkbeheer kun je tijd besteden aan ICT innovaties en ontwikkelingen. Ontdek de mogelijkheden van netwerkbeheer in de logistieke sector in het e-book ‘De ultieme gids voor een toekomstbestendig netwerk in de logistiek‘.