Geschreven door Eduard Berteler, Business Segment Manager bij Axians

Als je werkt in de wereld van Staffing & Recruiting ben je altijd op zoek naar nieuwe talenten, om jouw klanten op een passende manier van de juiste experts te voorzien. Je hebt te maken met ingewikkelde vormen van flexwerk en steeds veranderende wetten, die soms grote gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering. Slimme techniek helpt je om datagedreven te werken, zodat je je snel de juiste beslissingen kunt nemen. Maar slimme techniek alleen is niet voldoende, pas als je datageletterd bent kun je vol zelfvertrouwen aan de slag met al die data en inzichten.

Data literacy, of datageletterdheid, is kortgezegd het vermogen om data kritisch te kunnen lezen, begrijpen en analyseren. In dit blog vertel ik je hier meer over.

 Steeds meer data door verandering 

Het matchen van professionals met organisaties en andersom is uitdagend, zeker in een tijd waarin sprake is van veel concurrentie en krapte op de arbeidsmarkt. Of het nu payrolling, detacheren of uitzenden wordt, er is altijd veel administratief werk en de hoeveelheid data neemt toe. Bij raamovereenkomsten horen bijvoorbeeld allerlei bijlages, zoals een SLA, documenten van de Kamer van Koophandel en van de Belastingdienst.

Een van de laatste en meest ingrijpende wijzigingen is de invoering van de wet ‘Arbeidsmarkt in balans’. Sindsdien vallen payrollkrachten niet meer onder de regels van uitzendovereenkomsten, maar krijgen ze minimaal dezelfde arbeidsvoorwaarden als werknemers in dienst. Dat heeft veel gevolgen voor je bedrijfsvoering. Contracten zien er anders uit, met andere bepalingen rond verlof en vakantie en pensioenafdracht. Dit levert veel extra data op waarop je grip wilt houden om bijvoorbeeld aan je SLA te voldoen.

 Innovatieve technologie geeft grip op data

Om echt waarde te kunnen halen uit data moet je eerst de juiste technische basis leggen. Een data-integratieplatform helpt je om data uit verschillende bronnen op een centrale plek te verzamelen en geschikt te maken voor (voorspellende) analyses. Een data analytics platform zoals dat van Qlik automatiseert bovendien veel acties, waardoor je extra tijd bespaart. Je hoeft bijvoorbeeld niet meer handmatig allerlei gegevens over te zetten.

Nog belangrijker: door data te combineren en geschikt te maken voor analyses, kom je tot nieuwe inzichten. Met Augmented Intelligence (AI) van Qlik zie je patronen die je anders mogelijk niet zou opmerken.  Misschien kom je erachter dat je meer businesskansen verzilvert, als je focust op de overheid in plaats van het bedrijfsleven.

 Data Coach helpt uitkomsten te doorgronden

Hoewel je de data op een overzichtelijk dashboard krijgt gepresenteerd, moet je wel weten wat je nu eigenlijk ziet. Wat zeggen die tabellen en grafieken? Wat betekenen bepaalde percentages precies? Kun je deze inzichten delen of moet je ze begrijpelijker presenteren, met meer context?

De Data Coaches van Axians kunnen je trainen en coachen in het snel doorgronden van data, kritisch te kijken naar gebruikte visualisaties en je leren de vraag te stellen of de getoonde informatie ook werkelijk de vraag afdekt. Zodat je datageletterd vol zelfvertrouwen datagedreven beslissingen neemt en zeker weet dat je ook echt waarde haalt uit je investering.

 Meer weten over Qlik?

Wil je meer weten over Qlik Sense en wat de toegevoegde waarde hiervan binnen jouw organisatie kan zijn? Een afspraak maken of een demonstratie aanvragen? Neem dan contact met ons via info.bi.nl@axians.com of telefoonnummer 088 – 597 55 00.

Meer weten over Datageletterdheid?

Wil je meer weten over onze data literacy aanpak, lees dan ons whitepaper ‘Datageletterdheid als onmisbare succesfactor voor datagedreven organisaties’. Of neem direct contact met ons op. Dit kan per e-mail naar eduard.berteler@axians.com of telefonisch op  +31(0)651141553. We helpen je graag!