Onlangs spraken we vier finance professionals uit de publieke en private sector, onder meer over de voorwaarden waar goede finance tooling aan voldoet. De interessante inzichten uit deze interviews lees je hier!

1. Bevat goede rapportagefunctie

Een goede rapportagefunctie is onmisbaar in finance tooling, aldus de geïnterviewde financials. Edward Burgers, Head of Global Procurement bij Exact, vertelde bijvoorbeeld: “Doordat steeds meer processen zijn geautomatiseerd, kunnen medewerkers niet meer aan iemand vragen hoe het ook alweer zat met een bepaalde factuur, leverancier of klant. Deze informatie wordt immers op de achtergrond door de software verwerkt. Je wilt de interne klant daarom tooling bieden die data inzichtelijk maken.”

2. Specifiek voor de organisatie ingericht

Jan de Kievit, Teamleider Financiën bij SCP, benoemde daarnaast het belang van een organisatie-specifieke inrichting voor finance tooling. Want, zo gaf hij aan: “Het succes van goede tooling valt of staat met de ‘fit’ tussen de inrichting van het systeem en de organisatie.”.

3. Integratie mogelijkheden

Edward Burgers sprak ook over integratie mogelijkheden met andere systemen. “Goede tooling is foutloos te synchroniseren en integreren met andere systemen, zodat er maar één versie van de werkelijkheid is”, aldus Edward. Anders zou je als financial namelijk nooit het complete plaatje hebben.

4. Ook buiten de afdeling Finance toegankelijk

Paul Vieyra, Concerncontroller bij ICTU voegde daar een interessant punt aan toe, namelijk het feit dat goede finance tooling óók voor collega’s buiten de finance afdeling toegankelijk moet zijn. Dit uiteraard tot op zekere hoogte. Het voordeel daarvan voor ICTU: “Projectsecretarissen kunnen hun gewenste informatie uit het systeem halen en als ze iets opvallends signaleren, kunnen we het in de bron corrigeren. Hiermee voorkomen we dat zij in Excel de juiste informatie hebben en wij nog niet, of andersom.”

5. Bied ook ruimte aan niet-financiële data

Tot slot benoemde Marcel Arends, Interim Finance Professional het belang van niet-financiële data. “Combineer financiële rapportages met bijvoorbeeld hrm en marketing data in een dashboard, voor een zo compleet mogelijk beeld van de organisatie.”

Meer lezen?

Voorgaand blog is afkomstig uit het e-book “De Finance Professional van morgen”, een co-creatie van Exact en Axians. Het e-book bestaat uit interviews met vier finance professionals uit de publieke en private sector, waarin naast goede finance tooling ook finance trends worden besproken. Meer lezen? Download het e-book via onderstaande banner!

New call-to-action hbspt.cta.load(2632173, ‘c1537055-928d-493c-bde4-4c9210ec5915’, {“useNewLoader”:”true”,”region”:”na1″});