Na de eerdere stopzetting van support en sales op de IS3000–systemen kondigde NEC in 2021 ook de end of service op SIP@Net aan. Vanaf 1-1-2024 is het niet langer meer mogelijk om voor SIP@Net ondersteuning van NEC te verkrijgen en kunnen bestaande systemen niet langer worden uitgebreid. Organisaties die nu nog gebruikmaken van SIP@Net zullen de komende twee jaar moeten migreren naar een nieuw platform. Maar welk platform en hoe verloopt die migratie? De antwoorden op deze vragen zijn afhankelijk van de situatie waarin jouw bedrijf of instelling zich bevindt.
De huidige markt beweegt richting de cloud en Microsoft Teams. Toch is deze oplossing niet altijd zaligmakend. Juist bedrijven en instellingen die nu nog een SIP@Net Enterprise systeem hebben, hebben vaak behoefte aan functionaliteit die de cloud of Teams niet kan bieden. Vaak gaat het dan om omgevingen waarbij telefonie tot de missiekritische communicatie behoort. De UC-oplossing is in die gevallen ook vaak geïntegreerd met tal van externe systemen.
Iedere omgeving stelt andere eisen
Zoals ik al aangaf: de keuze voor een nieuwe omgeving zal vooral bepaald worden door de behoeften en de bestaande uitgangssituatie van een organisatie. Soms is de cloud een prima oplossing en kunnen we goed uit de voeten met NEC UNIVERGE BLUE. Dit is een 100% cloudoplossing waarbij de klant alleen maar voor een goede internetverbinding en voor ondersteunende hardware als laptop of smartphone hoeft te zorgen. Maar zijn er veel integraties met externe systemen, dan past waarschijnlijk een oplossing uit de SV9x00 serie beter.
André Mook
Business consultant en NEC-specialist bij Axians
Verstandige transitie, gebruikmakend van eerdere investeringen
Veel organisaties zien de migratie naar een nieuw platform als een grote stap. Ze denken vaak dat alle eerdere investeringen in hard- en software op slag hun waarde verliezen. Gelukkig is dat niet waar. Het loont, zeker bij een nieuwe on-premise oplossing, om te kijken welke eerdere investeringen in de nieuwe omgeving gecontinueerd kunnen worden. Wij maken daarom voor iedere klant een transitieplan op maat, waarbij we uitgaan van het zoveel mogelijk hergebruiken van bestaande hard- en software, zoals NEC Business ConneCT, MA4000, IP DECT en IP-toestellen.
NEC transitieprogramma
Om klanten te helpen bij de migratie naar een nieuw platform heeft NEC een transitieprogramma in het leven geroepen. Hiermee is het mogelijk om de bestaande licenties van SIP@Net en IS3000 in te ruilen en daarmee korting te verkrijgen op een nieuw on-premise telefoniesysteem van NEC. Zodra de transitie naar een nieuw systeem is afgerond, kunnen ook de SWA-punten (Software Assurance) die nog geactiveerd zijn op het oude SIP@Net systeem worden overgezet naar het nieuwe NEC-systeem.
Maakt jouw organisatie nog gebruik van SIP@Net en wil je meer informatie over het voor jouw beste migratiepad naar een nieuwe oplossing? Wij komen graag langs voor een inventarisatie en geven een advies op maat dat het beste bij jouw situatie past.