Veel bedrijven zijn bezig met digitale innovatie. Binnen de maakindustrie zelfs driekwart van alle Nederlandse bedrijven, zo is gebleken uit Axians-onderzoek. Maar gebeurt het dan ook goed? Dat is maar de vraag, want bijna vier op de tien medewerkers vinden dat leidinggevenden in hun organisatie onvoldoende kennis hebben van digitale ontwikkelingen. Dit is niet zomaar iets dat door hun ondergeschikten wordt geroepen. Sterker nog: het zijn juist de leidinggevenden zelf die dit vooral vinden.
Moeite met vertaalslag
Gebrek aan kennis vormt misschien wel de grootste rem op de digitale transformatie van bedrijven. Zij weten hierdoor de vertaalslag naar hun eigen organisatie niet goed te maken. Dit hebben we ook gemerkt in ons onderzoek. Drie op de tien medewerkers vinden dat hun organisatie achterloopt op het gebied van digitalisering. Een op de vijf medewerkers denkt dat het niet snel genoeg innoveren een negatief effect heeft op de toekomst van hun organisatie.
Innovatie? Niet mijn probleem!
Maar dan het gekke: de toekomst van veel organisaties staat op het spel, maar voor hun eigen baan vreest (bijna) niemand. Slechts 9 procent ziet de eigen baan op de tocht staan als gevolg van oprukkende digitalisering. Onder leidinggevenden ligt dit percentage zelfs nog lager (6 procent). Nu is dat laatste nog enigszins begrijpelijk omdat managementprocessen zich niet zomaar ‘weg laten automatiseren’. Toch blijft het vreemd dat zo veel mensen denken dat hun eigen positie veilig is, terwijl de toekomst van hun organisatie op het spel staat.
Wat is eigenlijk kennis?
Nu is een ‘gebrek aan kennis’ een wat ongrijpbaar gegeven. Om welke kennis gaat het hier precies? Als we kijken wat digitale transformatie betekent voor organisaties, constateren we dat dit vrijwel overal iets anders is. Waar het ene bedrijf nadrukkelijk kijkt naar het verbeteren van operationele processen, begint digitalisering in het andere bedrijf juist bij de medewerker en diens werkomgeving. Deze verschillen ontstaan door het stellen van de juiste vragen. Wat betekent digitale innovatie voor onszelf, onze marktpositie en wat willen en kunnen wij daarmee? De antwoorden op deze vragen vormen een startpunt.
Wie is verantwoordelijk?
Een gebrek aan kennis is alleen oplosbaar als ook duidelijk is wélke kennis precies nodig is. En bij welke medewerkers/afdelingen. Het is daarom belangrijk om een directe link te leggen tussen de toekomst van het bedrijf en afzonderlijke afdelingen en medewerkers. Wat dat betreft, is digitale transformatie een beetje als een keuken in een studentenpand: als er niemand verantwoordelijk voor is, wordt het een zootje. Dat verandert wanneer rollen en verantwoordelijkheden duidelijk zijn afgesproken, heldere verwachtingen zijn afgestemd en doelen zijn gesteld. Pas dan krijgt innovatie een serieuze kans.
Meer weten over de oplossingen van Axians voor industriële bedrijven? Bekijk onze oplossingen.