Retail vraagt om app in plaats van traditioneel kassasysteem
Je zoekt een product uit en loopt naar de kassa. Al jaren rekenen we onze producten op deze manier af, maar dat is aan het veranderen. In de retail draait het steeds meer om de beleving. Het is raar dat we klanten laten wachten om hun producten af te mogen rekenen, terwijl een winkelmedewerker ze daarvoor nog geholpen heeft bij het uitzoeken van het juiste product. Dat moet beter kunnen. We leven in de 21e eeuw. De consument verwacht een prettige, efficiënte en persoonlijke winkelervaring ook bij het afrekenen van producten.
De digitale totaaloplossing voor de retail
De toenemende behoefte van retailers om een prettige ervaring te bieden aan haar klanten inspireerde ondernemer Robert Valk tot het opstarten van Valk Solutions. Een bedrijf gespecialiseerd in het leveren van een digitale totaaloplossing die retailers een rijkdom aan mogelijkheden biedt in haar fysieke en online winkels. Van in-store narrowcasting tot en met een omnichannel voorraadbeheersysteem, Valk Solutions biedt retailers een totaaloplossing. En dat is prachtig!
App vervangt traditioneel kassasysteem
Maar het is geen totaaloplossing als er geen alternatief geboden wordt voor het huidige kassaprobleem, want retailers willen haar klanten ook een prettige winkelervaring kunnen bieden tijdens het afrekenen. Vandaar dat Valk Solutions retailers de mogelijkheid biedt tot het leveren van een betere betalingsklantreis middels het slim inzetten van technologie. Zo hoef jij niet meer naar de kassa te gaan, maar komt de kassa gewoon naar jou. Hoe handig is dat! Om dit te verwezenlijken werken Axians en Valk Solutions samen om een mobile app voor winkelpersoneel te ontwikkelen.
Korte ontwikkelcyclussen en directe gebruikerstesten
In samenwerking met Valk Solutions zijn we gestart met het schetsen van de ideale afrekenklantreis. Aan de hand van deze schetsen werd de vernieuwde klantreis getest door een groep key-users. Waardoor we gezamenlijk een product maken dat voldoet aan de wensen van de eindgebruiker.
Aanpasbaar aan de huisstijl van de retailer
Na goedkeuring van deze belangrijke gebruikersgroep is het vervolgtraject in gang gezet. Zo werden de schetsen omgezet in een strak ontwerp, dat eenvoudig aan te passen is naar de huisstijl van de eindklant. De retailer. Zo kan elke retailer zijn eigen logo en kleuren gebruiken in de app, waardoor een ideale klantbeleving geboden kan worden.
Voor Android en iOS
Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met het ontwikkelen van de mobiele app met behulp van React Native voor zowel Android als iOS.
Technologie
Voor het ontwikkelen van de mobiele app hebben we React Native gebruikt. Dit is een framework voor het schrijven van native applicaties voor Android en iOS met behulp van JavaScript.
React Native voorkomt dubbel werk
Door te ontwikkelen met React Native zijn wij in staat om in één keer voor zowel iOS als Android te ontwikkelen, terwijl het resultaat een 100% native app is. Dit zorgt ervoor dat de snelheid en user experience van de app niet onderdoet voor een applicatie die specifiek ontwikkeld is voor één bepaald platform. De app gedraagt zich dus zoals gebruikers dat van een Android of iOS app mogen verwachten, maar met het grote voordeel dat het onderhouden van de app minder tijd en geld kost dan het ontwikkelen van twee native apps.
Binnen het omnichannel ecosysteem van Valk Solutions
Een belangrijke vereisten in de ontwikkeling van de mobiele app is dat de app een geïntegreerd onderdeel moet worden van Valk Solution’s omnichannel strategie. Dat betekent dat de app gekoppeld moet worden met de high performance ASPOS clouddatabase van Valk Solutions. De data uit ASPOS die gebruikt wordt in onze React Native frontend applicatie wordt ontsloten via een REST API (JSON). Door gebruik te maken van deze communicatiemethode kunnen we rechtstreeks vanuit de app communiceren met ASPOS zonder de tussenkomst van middleware. Dit maakt de performance van de app nog beter.
Contact
Wil je meer weten over de mogelijkheden van data driven development bij Axians? Neem gerust contact op met een van onze experts door te mailen naar bob.vanderpanne@axians.com of bel ons op 0172 – 785 464. We helpen je graag!